De herontdekking

Als kind ging ik elke zaterdagvoormiddag. Dan bracht ik een stapeltje terug en haalde ik een nieuwe voorraad voor mijn verslaving. Als student ging ik door een hebberige periode, waarin ik die pareltjes graag in mijn eigen kast zag blinken. En toen ik ging samenwonen met Beest stonden er zelfs identieke exemplaren rug aan rug omdat geen van beiden zijn schatten aan de kringloopwinkel wou schenken. Maar nu we verhuisd zijn naar ons tussenstation tot onze verbouwingen achter de rug zijn en al die ongekreukte bladzijden ver weg verscholen zitten in dozen die nu even niet uitgepakt worden, heb ik de bib herontdekt. Op wandelafstand. Heerlijk. Ik denk dat ik er het magazine van de kvlv eens ga zitten lezen. Die kwieke dames hebben een rubriek over ecologischer leven! Maar daarop abonneren gaat zelfs míjn hebberige ik te ver.

image

12 comments

  1. fiekefatjerietjes · augustus 26, 2015

    Als kind ging ik heel vaak naar de plaatselijke bib, dan mocht je nog 20 boeken per keer uitlenen. Gek hé?
    In mijn studentenjaren leende ik boeken van de mama van de kindjes waar ik ging babysitten. Toen heb ik alle Aspes gelezen. Daarna is het stil gevallen, maar begin dit jaar ontdekte ik – dankzij de Verbeelding Book Challenge – weer het plezier van het lezen en ik ben er zó blij om! Dit jaar las ik al bijna 40 boeken denk ik, en ik word helemaal blij van met mijn leeslijst naar de bib te gaan. Zo veel leuker dan doelloos boeken browsen en dan boeken meenemen die toch niet dat zijn… Hoera voor de bib!

    Like

    • resaarcle · augustus 26, 2015

      Die Book Challenge spreekt mij ook wel aan. Alleen de tijd vinden…

      Like

      • fiekefatjerietjes · augustus 26, 2015

        Mij heeft het vooral geholpen om boeken te kiezen die ik anders niet zo snel zou kiezen (als daar zijn: detectives en romantische boeken). Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik heb altijd een hekel gehad aan historische boeken en één van de boeken in die categorie is één van mijn favoriete boeken van dit jaar geworden: De boekendief.

        Like

    • Falderie · augustus 26, 2015

      Twintig boeken per keer?! 😮

      Liked by 1 persoon

  2. meisje · september 1, 2015

    Als kind ging ik al graag naar de bib, maar nu nog steeds. Ik denk dat ik om de 2-3 weken een nieuwe lading boeken ga halen, fictie en non-fictie. Ik ga onvoorbereid, dus zonder lijstje. Het eerste wat ik elke keer opnieuw doe is in het rek met de nieuwe aanwinsten gaan kijken of er daar geen pareltje tussen zit en daarna de rekken afgaan en kiezen puur op de titels en covers. I like! 🙂

    Like

    • resaarcle · september 1, 2015

      Wat is je laatste fictie-pareltje?

      Like

      • meisje · september 2, 2015

        Dat moet Woesten geweest zijn, van Kris Van Steenberge. Een boek dat ik niet makkelijk kon wegleggen als ik er in aan het lezen was en daarna nog even in m’n hoofd bleef hangen.

        Like

  3. zwartraafje · september 3, 2015

    Ik ervaar naar de bibliotheek gaan steeds een beetje als een ontdekkingsreis. Soms heb ik een lijstje bij met boeken die ik wil opzoeken, maar vaak is het gewoon wat grasduinen tussen de rekken en vervolgens onverwacht iets uitkiezen. Vroeger ging ik wekelijks, maar nu ik zelf nog zoveel ongelezen boeken in huis heb gebeurd het iets minder vaak.

    Like

  4. Le petit requin · september 15, 2015

    Zalig he, naar de bib gaan! Leuk dat je er ook weer zo van geniet 🙂
    Als kind liep ik vooral tussen de rekken te snuffelen en koos dan uit wat er het leukste uitzag. Tegenwoordig ga ik eerder met een lijstje, zeker hier in de bib in Zürich, waar bijna alle boeken gekaft worden. Daardoor zien ze er allemaal eigenlijk hetzelfde uit en ja, dan is het plezier van in de rekken rondsnuisteren al wat minder 🙂

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · september 15, 2015

      Gekaft!? Hoe vreemd en overbodig is dat! Het lijkt me inderdaad de zoekpret weg te nemen.

      Like

      • Le petit requin · september 15, 2015

        Hmm, gekaft klinkt misschien iets te papierachtigs, besef ik nu 🙂 Ze maken er eigenlijk hardcovers van, zodat de boeken langer meegaan. Op zich wel goed dus, maar de zoekpret verdwijnt er dus inderdaad wel wat door.

        Like

Geef een reactie

