Weet jij welke dag het vandaag is?

Wereldvoedseldag! Ik wist het ook niet, maar ik las het op de blog van Awkwardduckling. Dus ben ik eens gaan lezen over wat dat dan precies inhoudt. Blijkbaar wordt er genoeg eten verbouwd om iedereen op de hele gigantische planeet dagelijks van genoeg eten te voorzien. Als we het eerlijk zouden verdelen.

En dan denk je natuurlijk meteen dat dat een sobere maaltijd zou zijn. Nope. Zo’n eerlijke herverdeling zou hierop neerkomen per grommende buik:

  • 264 gram tarwe
  • 269 gram rijst
  • 268 gram maïs
  • 60 gram gerst
  • 68 gram overige granen
  • 145 gram aardappelen
  • 313 gram wortel- en knolgewassen
  • 25 gram peulvruchten
  • 303 gram groenten
  • 212 gram fruit
  • 50 gram ruwe suiker
  • 260 gram melk
  • 57 gram vis
  • 50 gram (keuken)olie

Valt goed mee, toch? De opvallende afwezige is vlees. Iets waar ik als vleeseter eens over wil nadenken. Misschien toch eens wat vaker vegetarisch koken?

5 comments

  1. Galina · oktober 17, 2015

    Daar zou ik wel een mooi driegangendiner van op tafel kunnen toveren 😉

    Liked by 1 persoon

  2. sheila · oktober 18, 2015

    Áls we eerlijk zouden verdelen inderdaad. Wat een lijst! Jemig… moet je nagaan hoe oneerlijk dat dus verdeeld is over de wereld. Voor veel mensen is het gewoon een droom wat nooit werkelijkheid wordt. Ciabatta, stokbroodje, tijgerbrood of toch die panini? En dan met zalmsalade, kipfilet, hagelslag, geitenkaas of gerookte ham? Dat zijn dingen waar veel mensen nog nooit van gehoord hebben.

    Dit lijstje is lijkt me alleen maar deprimerend voor iedereen die er niet over beschikt. Alhoewel ik me best besef dat een maaltijd niet vanzelfsprekend is, sta ik er ook niet altijd bij stil. Ik steun wel altijd de plaatselijke supermarkt met de voedselbank acties. Dat je extra boodschappen doet en dat bij hun in de daarvoor bestemde bakken doet. Soms valt het me tegen hoeveel mensen daar aan voorbij lopen. Want als je net je maaltijd heb samengesteld en je mandje hebt gevuld met heerlijk vlees en een fles wijn, kan je me niet wijsmaken dat je niet voor €0,50 een pak macaroni had kunnen kopen voor de voedselbank. Kleine moeite lijkt me. Groot gebaar. Voor iedereen die ook recht zou hebben op alles uit die lijst 🙂

    Like

    • resaarcle · oktober 18, 2015

      Zo’n voedselbankeninzamelpunten in de supermarkt zijn inderdaad een goed idee. Zou goed zijn om dat daar altijd te hebben.

      Like

  3. Le petit requin · oktober 19, 2015

    Pfoe, dat is inderdaad niet min als maaltijd!
    Wij waren op de expo in Milaan vrijdag en dat voelde toch wel wat dubbel. Want het thema is wel “Feeding the planet / Energy for life” en de wereldvoedseldag werd (uiteraard) vernoemd, maar tegelijk zie je daar dan zo’n “gevreet” bij sommige mensen (want ah ja, elk land heeft wel een restaurant / kraampje / … waar je hun voedsel kan uitproberen).

    Like

Geef een reactie

