We hebben het gehaald!

Foto van kudzu.be

Foto van kudzu.be


Toeters en bellen, we hebben het gehaald! 3 jaar geleden gingen we een uitdaging aan om de poep van ons Mormeltje enkel in wasbare luiers te hullen. We waren dat sowieso van plan, maar onze vrienden zetten er een weddenschap tegenover, dat lees je hier. Toegegeven, het was wel eens wat zwoegen om de was rond te krijgen en ons meisje is wel eens één keertje thuisgekomen van de crèche met een wegwerpexemplaar omdat een goedbedoelende verzorgster me wat was wou besparen, maar wij hebben nooit een pak wegwerpluiers in huis gehad. En nu is onze meid al zo groot dat ze zonder luier naar school gaat. Missie geslaagd! En nu is er ook een opvolger.

The sequel
Sinds 19 mei hebben we een tweede mini-versie van onszelf in huis, namelijk Freggel. De uiterst schattige piepkleine luiertjes zijn dus weer bovengehaald. Geen weddenschap deze keer, maar wel nog steeds veel enthousiasme bij onszelf. We hebben wel een extra pak inleggers moeten aanschaffen want het lijkt wel alsof baby’s uit de jongensafdeling véél meer plassen dan die uit de meisjesafdeling, waardoor ik met de bestaande voorraad al eens met een haardroger aan de slag moest om de doeken op tijd droog te hebben. Even langs webwinkel Kudzu voor een extra pak en dus minder was-stress.

Valsspelerij
Om heel eerlijk te zijn hebben we nu wel een pak wegwerpluiers in huis, voor als de was begint op te stapelen, om ’s nachts langer zonder te verversen te kunnen of als het eventjes beter uitkomt op een lange trip van huis. Maar eigenlijk wil ik die gewoonte ook weer afbouwen want het voelt voor mij als wasbare-luier-enthousiast toch een beetje als valsspelen én ik ben er ook van overtuigd dat het beter is voor onze mini-man om hem aan zo weinig mogelijk plastic bloot te stellen.

Driewerf hoera!
Dankzij Freggel draait onze aankoop ook financieel weer wat beter uit want hoe meer kindjes diezelfde luiers dragen, hoe groter de besparing in vergelijking met wegwerpluiers. Dat zou zelfs tot 800€ gaan!
Nog blij nieuws: We hebben ook al 4 vrienden/familieleden warm kunnen maken om regelmatig wasbare luiers te gebruiken, dus dat zijn dan ondertussen weer 6 kinders die bijna 8 ton afval per kind voorkomen! Jochei!

Van welke (dure) aankoop word jij ondanks initieel getwijfel nog steeds blij?

Dit bericht is gerecycleerd van mijn oude blog. Waarom, dat lees je hier. Gerecycleerde berichten krijgen steeds de tag ‘blogrecyclage’ en de categorie ‘koppiepeest uit de oude doos’.

25 comments

  1. Billy · november 10, 2015

    mooi dat het jullie gelukt is. Die wegwerpluiers zijn inderdaad wel een hele hoop afval. Mensen realiseren zich dat écht te weinig…

    Like

  2. YeRaSi · november 11, 2015

    Respect!

    Liked by 1 persoon

  3. Hilde · november 11, 2015

    Wauw wat goed dat jullie dit doen!! Lijkt me best moeilijk!

    Like

  4. Inge · november 11, 2015

    Amai, chapeau! Ik weet niet of ik het zou redden met al die was! Ik heb nu al het gevoel dat ik aan het verdrinken ben!

    Like

  5. Le petit requin · november 11, 2015

    Sjiek! Hier in de verste verte geen kinderplannen, maar als het er toch ooit van zou komen, zou ik dat zeker ook willen proberen. De hoeveelheid afval die je uitspaart is zoo gigantisch dat het dat “beetje” wassen wel waard is, denk ik (maar ik heb uiteraard makkelijk spreken nu 😉

    Like

  6. wiebie74 · november 11, 2015

    Petje af hoor! Wij hebben zelf geen kinderen maar hoor mijn collega’s er vaak genoeg over dat het zoveel geld kost maar dat het wel zo gemakkelijk is.

    Liked by 1 persoon

  7. jeapiebel · november 11, 2015

    Dat doen jullie echt goed. Ik moet toegeven dat ik daarin slecht ben, want mijn kinderen drogen wegwerpluiers en idd kost bak geld en heel slecht voor het milieu. Dat je anderen ook stimuleert om mee te doen is ook knap.

    Liked by 1 persoon

  8. Saskia · november 12, 2015

    Knap dat jullie dit zo lang hebben volgehouden! Mijn zus is er ook eens mee begonnen maar ook weer na een paar maanden gestopt. Ik zou het zelf ook niet lang volhouden denk ik 🙂

    Like

  9. kabouterheuvel · november 17, 2015

    En ook ik kom op mijn beurt eens kijken!
    Maar over deze herbruikbare luiers, een vraagje: denk jij dat een combinatie ook werkt? Hier is het namelijk zo dat ik voorstander ben, maar de echtgenoot niet echt… Dus proberen we wat uit te zoeken naar een oplossing die voor ons beide werkt 🙂 Tips zijn zeker welkom!

    Like

    • resaarcle · november 17, 2015

      Combinatie werkt zeker, maar dan bespaar je minder centjes natuurlijk. Wij hebben gNappies gekozen omdat ze ook een wegwerpinlegger hebben die composteerbaar is. Zo zouden we de investering in wasbare luiers niet voor niets gedaan hebben als we de was toch niet zagen zitten. Maar als je twijfelt: volgens mij zijn er ook webshops waar je een pakket kan huren, zo kan je het eens proberen voor je ze aanschaft!

      Like

  10. Mama's Jungle · december 20, 2015

    Wauw! Goed man, slecht een pak wegwerp! Hier ook een grote wasbare luier fan maar wel in combi met wegwerp (zo min mogelijk maar toch) liefs

    Liked by 1 persoon

  11. Pingback: Een blogterugblik | resaarcle
  12. Pingback: Het dilemma | resaarcle
  13. Pingback: Goed voor de blogziel | resaarcle
  14. Pingback: Weer een raar eco-trekje | resaarcle
  15. Pingback: Baby op het potje | resaarcle
  16. Pingback: Wedden dat? | resaarcle
  17. Pingback: Hoera, onze wasmachine is kapot! | resaarcle
  18. Pingback: Groen voer voor onze wasmachine | resaarcle
  19. Pingback: Vaskbare bleier | resaarcle

Geef een reactie

