En we zijn vertrokken!

image

Een tijdje geleden vertelde ik hier dat ik me had ingeschreven voor de campagne rond voedselwinst. Meten is weten dus als deelnemer krijg je het advies om alles wat je weggooit te wegen. 1 november zijn we gestart en onze weegschaal staat ondertussen op 580 gram weggegooid eten. Dat vond ik eigenlijk wel schrikken, maar volgens het grafiekje op de 30dagen-website valt dat goed mee. Er is een forum om vragen te stellen, je krijgt nuttige tips en je kan inspiratie zoeken op kliekipedia – van taalmopjes ga ik automatisch grinniken, dus ik ben helemaal mee.

Tussenstand
Wat wij niet goed doen: appels schillen in plaats van met schil en al te verorberen, de stronk van broccoli weggooien.

Wat wij wel goed doen: Vent heeft staan kokkerelen met heel veel lekkere spaghettisaus als resultaat. Het restje saus gaat de volgende dag met wat kaas op een pistolet de oven in, verse basilicum erop et voila, lekkere home made pizza en geen eten weggegooid! Of pesto maken van radijsjesloof.

Wat wij er wat over vinden: chips maken met aardappelschillen. Maar ik maak eigenlijk het liefst van al luie-wijven-patatjes-in-de-oven. Voor zij die geen Saars spreken: dat zijn ongeschilde patatjes die je in stukjes in een ovenschaal kiepert samen met wat rozemarijn of een ander lekker kruid naar keuze en/of wat zout en peper, 25min de oven in op 200°, klaar. Daar blijft nooit iets van over!

En wat hebben wij nu geleerd?                                                                   Dat je gember of citroenschil geraspt in aluminiumfolie kan rollen, in de diepvries kan bewaren en er dan stukjes kan afbreken om in je thee te gooien. Dat je cake of muffins kan invriezen. Maar dat is eigenlijk compleet overbodige info want dat is hier toch op voor iemand ‘amai, dat is lekker’ kan zeggen. En tenslotte dat we hier thuis een uiterst eigenaardig kleutertje hebben rondlopen dat vraagt of ze alsjebliefalsjebliefalsjeblief dat restje wortelpuree in haar brooddoos mee naar school mag nemen. Tuurlijk, meisje, geen probleem.

Heb jij goede tips om restjes te verwerken of ervoor te zorgen dat iets langer vers/eetbaar blijft?

10 comments

  1. Galina · november 20, 2015

    Wat een ontzettend leuke ‘challenge’! Vraag me af hoeveel wij nou eigenlijk weggooien… Volgens mij valt het mee, maar meten is weten, dus ik ga dit ook eens doen!

    Like

  2. resaarcle · november 20, 2015

    Leuk dat je meedoet! Misschien kan je je zelfs nog registreren op 30dagen.be!

    Like

  3. Eva · november 20, 2015

    Wat leuk die challenge! In het dagelijks leven probeer ik er al rekening mee te houden maar het blijft nog wel een uitdaging…

    Like

  4. YeRaSi · november 21, 2015

    Zalig inspirerend stukje en leuk om te lezen

    Like

  5. Vlijtig Liesje · november 22, 2015

    Nee, helaas heb ik geen tips. Ik kan me hier nog veel in verbeteren denk ik…

    Liked by 1 persoon

  6. Sam » Uitgesproken Woorden · november 26, 2015

    Wat gaaf, ik ga je groene ideeen volgen. Ben erg benieuwd!

    Altijd fijn om geinspireerd te worden (Zit braaf te kijken naar NL wordt groen, ook erg leuk).

    Like

    • resaarcle · november 27, 2015

      Leuk dat je zo enthousiast bent! NL wordt groen ken ik niet, ik ga eens piepen!

      Like

  7. Pingback: To Hello Fresh or not to Hello Fresh | resaarcle

Geef een reactie

