Hét bewijs dat ik koppig ben. Of hardleers.

image
Ze hebben me al vaak liggen gehad, die van De Lijn. Van kleine vergrijpen zoals geen buskotteke installeren tegen gure regen of te laat komen (irritant), veel te vroeg komen (zowaar nog irritanter!) tot het betere treiterwerk: ‘Ah nee, madammeke, ik passeer helemaal niet aan die halte die op mijn route vermeld staat. Hebde dat klein apenstaartje niet gezien?’. Haltes die ze wel passeren niet bedienen omdat het een snelbus is. Of palen in het midden van de deuren installeren, zodat je er met een baby in de kinderwagen onmogelijk in kan. Of nog straffer: mij de toegang met die kinderwagen weigeren omdat er al 2 van die dingen op de bus staan. Helemaal niet komen opdagen. Geen verbinding leggen tussen 2 dorpen die naast elkaar liggen, waardoor je eindeloos moet pendelen door omliggende dorpen. Eisen dat je 2 uur op voorhand de belbus reserveert om naar het volgende dorp te rijden en je niet laten opstappen als je 10 minuten op voorhand belt voor een belbus die sowieso aan je halte zal passeren.

Maar ik blijf een trouwe busreiziger, want het is de milieuvriendelijkste manier om ergens te geraken als het te ver is om te fietsen. En nu ben ik zelfs een Trouwe sms’er. Dat is de nieuwe campagne van De Lijn. Registreren, 10 keer een sms-ticket kopen, 11de ticket gratis. Dat maakt het misschien wat goed dat ik vandaag samen met onze baby 1u40 minuten met de bus over een route deed die ik volgens google maps met de auto in 24 minuten gedaan zou hebben. Ik ben koppig, ik weet het. Zucht.

32 comments

  1. Falderie · november 24, 2015

    ik heb mijn portie bus tijdens mijn studentenjaren echt gehad. tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik meestal de auto neem. al ben ik mijn leven aan het beteren; voor korte afstanden probeer ik – in weer en wind – de fiets te nemen!

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · november 24, 2015

      Top dat je door weer en wind gaat! Heb jij goede regenkledij? Ik overweeg om een Rain Skirt te kopen, dan moet ik me niet meer in die vervelende regenbroek wringen.

      Like

      • Falderie · november 24, 2015

        nee ik heb eigenlijk geen regenkledij… ik ben van het principe: als ik nat ben, doe ik andere kleren aan 🙂 (maar dat door weer en wind gaan houdt dus eigenlijk alleen in: om boodschappen gaan met de fiets en/of naar een café of restaurant in de buurt. Dan is het meestal niet zo erg om even snel door de regen te fietsen.)

        Liked by 1 persoon

  2. Liese · november 24, 2015

    het is kafka

    Like

  3. Lottesanekdotes · november 24, 2015

    Tijdens mijn studentenjaren (dat lijkt nu alsof het al jaren geleden is, terwijl het nog maar van vorig jaar is, haha) gebruikte ik de bus héél vaak. Ik had een Buzzy Pass en Gent is nu eenmaal een droom om met de bus te reizen, aangezien er elke 10 minuten wel ergens eentje passeert. Nu ik weer in de West-Vlaanders woon, gebruik ik meestal de fiets naar het werk en af en toe de auto. De bussen rijden hier niet regelmatig genoeg, dus dat vind ik geen optie meer.

    Like

    • resaarcle · november 24, 2015

      Om de 10min, dat zou echt top zijn! Begrijpelijk dat je bussen nu niet meer zitten.

      Like

  4. zosaar · november 24, 2015

    Haat aan de bus hahaha al heb ik hier wel een goede verbinding. Voordeel van de grote stad. Ik vind het knap dat je het zo goed volhoudt.

    Like

    • resaarcle · november 24, 2015

      Haat gaat misschien wat ver, maar toch wat gegrom en een klein vloekje tussendoor.

      Like

  5. Jeanine · november 24, 2015

    Wat gaaf dat zoiets bestaat, een belbus haha. Hier had ik nog nooit van gehoord. Maar ook hier in Nederland is de bus vaak geen pretje.

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · november 25, 2015

      Gek, he, de belbus. Maar ze gaat afgeschaft worden want wordt te weinig gebruikt. Hoe zou dat nu komen?

      Like

  6. Billy · november 24, 2015

    je moet wel bijzonder volhardend zijn!

    🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Rob Alberts · november 25, 2015

    Ik weet niet beter.
    Ik doe alles met het ov.
    Reistijden met de auto ken ik dus nauwelijks.
    Op een enkele keer meerijden dan.

    Het blijft voor mij een manier van leven ……

    Regenachtige groet,

    Like

  8. Rob Alberts · november 25, 2015

    Zonder rijbewijs maar met een lege carport gaat het leven gewoon door.

    Gelukkig woon ik op een plek met bijna 24/7 heel veel soorten van ov.

    Bewolkte groet,

    Liked by 1 persoon

  9. Sheila @ beineffable.com · november 25, 2015

    Als dochter van een (nu gepensioneerde) buschauffeur nam ik vroeger alleen maar de bus. Het was gratis, zelfs de nachtbussen (de bussen die er waren om het stappend publiek in de nacht weer thuis te brengen tegen een speciaal tarief). En ik ken de alle chauffeurs, dus maakte altijd met iedereen een praatje. Ik vond het dus leuk en gezellig om met de bus te reizen. Ik heb daarom ook pas veel later mijn rijbewijs gehaald (vorig jaar), omdat ik het nooit nodig had. En nu ook, met kinderwagen, heb ik daar helemaal geen problemen mee om met de bus te gaan. Mits het de stadsbus is. Die zijn ruimer opgezet en daar is volop ruimte voor kinderwagens of rolstoelen. Een streekbus vind ik toch stukken onhandiger met kinderwagen.

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · november 25, 2015

      Fijn dat je goede ervaringen hebt met het openbaar vervoer! Een heel deel van mijn verhaaltjes komen anders ook wel van de stadsbus. Maar ik hou vol! En ik besef wel dat ons openbaar vervoer nog redelijk oké georganiseerd is, hoor. Het kan erger, heb ik op reis al gemerkt!

      Liked by 1 persoon

  10. Vandaagismooi.nl · november 25, 2015

    Wauw… ik heb wel diep respect voor die ‘koppigheid’ van je!
    Wat maken ze het je daar onmogelijk zeg, vreselijk. Is een draagzak niet handiger voor de kleine in de bus met al die palen? Al moet ik zeggen dat als je zo’n lange rit je kleine moet dragen het wellicht wat zwaar kan zijn natuurlijk.
    Of je moet kunnen zitten…

    Hier ook eigenlijk voornamelijk bus en trein. Heeeeel soms een auto die ik deel met andere Greenwheels gebruikers. Ik moet wel zeggen dat ik stomverbaasd kan zijn dat als ik alleen met kind en kinderwagen aan kom weinig mensen ook maar even vragen of ze kunnen helpen gezien het zo’n vreselijk hoge instap is… soms…

    Maar vervolgens heb ik wel een grijns van oor tot oor dat het me ZELF gelukt is. Bam.. toch weer wat positiefs. 😉

    Like

    • resaarcle · november 25, 2015

      Ik ga ook wel eens op stap met draagdoek, maar voor een langere uitstap neem ik dan meestal de kinderwagen ook nog mee om al mijn rommel mee te kunnen zeulen 😄. Over helpende handen en vriendelijke mensen die hun plaats afstaan heb ik geen klagen!
      Fijn dat je het positieve in alles ziet!

      Like

  11. Galina · november 25, 2015

    Heerlijk artikel, begrijp je helemaal. Hier ook een af en toe gefrustreerde, maar toch trouwe busreiziger. De trein is ook al zo een drama, kost ook een klein vermogen 😉

    Liked by 1 persoon

  12. Inge · november 25, 2015

    Pfff amai chapeau dat je het volhoudt! Ik had het waarschijnlijk al lang opgegeven!

    Liked by 1 persoon

  13. Menck · november 25, 2015

    [ De bus is de milieuvriendelijkste manier om ergens te geraken als het te ver is om te fietsen. ]

    Eh, dacht het niet: http://www.elektrischeauto.nl/modellen/
    Zonder vrijheidsberoving bovendien.

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · november 26, 2015

      Je hebt een punt! Toen wij een nieuwe auto wilden kopen, juichte ik ‘een hybride!’ Maar dat grapje was te duur. 😢

      Like

  14. Mamafien · november 25, 2015

    Amai, ik heb vaak gebruik gemaakt tijdens mijn studies, maar daarna toch voor het gemak van de auto gekozen. Ook omdat mijn werk niet altijd goed bereikbaar was met de bus… Maat chapeau dat je volhoudt!

    Liked by 1 persoon

  15. Joni · december 1, 2015

    Ooh, the horror van de belbus. Ik vrees ook dat ik teveel middelbaar en hogeschool – irri – busritten en toestanden heb meegemaakt. Ik verplaats me dus makkelijk met de auto.
    Maar ik ga ook wel dikwijls te voet boodschappen doen. Applausje voor mezelf :p

    Like

  16. LJ · december 24, 2015

    Ik neem ook heel vaak de bus… dus ik herken een deel van je ergernissen maar al te goed 🙂 Sinds we een auto hebben, neem ik de bus enkel nog naar ’t werk en naar ’t stad. (Ik probeer ook vaker de fiets te nemen maar lukt niet altijd.) Als we ooit een nieuwe auto kopen (hij is nog maar net nieuw) dan ook liefst een milieuvriendelijker karretje en liefst een automatique als dat mogelijk zou zijn. Nog véél centjes sparen dus…

    Like

  17. Pingback: Zoefzoef | resaarcle
  18. Pingback: Toerist op 2 wielen | resaarcle
  19. Pingback: Nog meer voordelen | resaarcle

Geef een reactie

