Waarom wij niet meedoen aan een groepsaankoop

image
Het is als consument niet altijd even makkelijk om duurzame keuzes te maken want er wordt ons al eens een rad voor de ogen gedraaid.  Greenwashing dus, om het in het jargon te zeggen. En bij die groepsaankopen van groene energie besluipt mij wel eens een wrang gevoel. Het idee is natuurlijk fantastisch: hoe meer volk zich inschrijft, hoe lager de leveranciers hun prijzen doen zakken. Top. Alleen is de groene stroom die ze aanbieden vaak niet zo groen als ie voorgesteld wordt. Bij Greenpeace krijg je eerlijke info over het groene gehalte van de leveranciers.

Wij blijven voorlopig lekker bij Ecopower, hoe laag de anderen hun prijs ook laten zakken. Want bij Ecopower zijn we er zeker van dat we échte donkergroene stroom krijgen.

Niet gesponsord. Enthousiaste klant. Alweer.

20 comments

  1. Samaja · januari 22, 2016

    Ik leer alleszins veel bij van je blog. Zelf heb ik ook zo mijn twijfels over die groene stroom van de grote spelers op de markt en dus zijn we momenteel nog niet overgeschakeld. Aangezien we binnenkort misschien verhuizen, is dit alleszins het uitgelezen moment om over zo’n dingen na te denken voor in het nieuwe huis. Bedankt voor de tip!

    Like

    • resaarcle · januari 22, 2016

      Fijn dat je iets aan mijn blogposts hebt! En een verhuis is inderdaad een mooi moment om naar een echte groene leverancier over te stappen. Moest je Ecopower overwegen, niet wachten tot het laatste moment want ze zitten met een wachtperiode!

      Liked by 1 persoon

  2. Mona - Vandaagismooi.nl · januari 22, 2016

    Wat handig dat je dit deelt! Ik ben nog niet zo heel lang ‘bewust’ bezig met dit soort zaken en mis af en toe de puzzelstukjes van waar ik goede informatie kan vinden. Heel erg bedankt!

    Like

    • resaarcle · januari 22, 2016

      Graag gedaan! Ik vond het zelf niet fijn om bedot te worden in mijn groene keuzes, dus ik ben blij dat ik je daarvoor kan behoeden!

      Like

  3. Elisabeth · januari 22, 2016

    Hoi enthousiasteling! Wij (lees ik) willen heel graag een stukje windmolen kopen. Dat heet windcentrale en daarvoor zitten we bij Green Choice. Hopelijk gaat het binnenkort echt gebeuren! https://www.windcentrale.nl/
    Nog geen klant maar al wel heel enthousiast 🙂

    Like

  4. Falderie · januari 22, 2016

    Ik ben wel wat aan het twijfelen om met de groepsaankoop mee te doen, want wij betalen echt teveel.
    Maar deze post doet mij dan weer bij een ander aspect stilstaan…

    Like

  5. Sheila @ beineffable.com · januari 24, 2016

    Ik vind groene stroom een verwarrende benaming. Ik ben zelf werkzaam voor een regionale netbeheerder in Nederland. Iedereen is klant van een netbeheerder en alle energie gaat over ‘ons’ netwerk heen. Daar kan een leverancier geen keuze in maken. En het is nou ook niet dat over dat netwerk, andere elektriciteit je huis binnen stroomt dan de elektra die de buren hebben bij een andere gekozen leverancier. Absoluut niet. Elektra is elektra. Dus zo groen is het allemaal echt niet, omdat dat onmogelijk is.

    Like

    • resaarcle · januari 24, 2016

      Dat vond ik vroeger als onwetende klant ook wat verwarrend, maar nu begrijp ik dat de stroom die leveranciers op het netwerk zetten toch op een bepaalde manier geproduceerd moet worden: bv via windturbines. Hoe meer klanten leveranciers steunen die echte groene productieprocessen hebben, hoe meer ‘groene’ stroom er op dat netwerk belandt. De netwerkbeheerder heeft geen keuze, maar de leverancier toch wel? Of zie ik dat verkeerd?

      Like

  6. Nicole Orriëns · januari 24, 2016

    Goed om te weten dit! Bedrijven profileren zich inderdaad graag groen!

    Like

  7. ikkenormaal · januari 24, 2016

    Toen ik hier kwam wonen heb ik gewoon Luminus genomen omdat ik geen idee had hoeveel ik zou gebruiken en de vorige eigenaar daarmee een contract had. Na het eerste jaar via vreg berekend wat het voordeligste zou zijn en zo Ecopower tegengekomen en overgestapt. Er was inderdaad een wachttijd maar alles werd goed geregeld.
    Enige nadeel is dat ze niet met zoomit werken.

    Like

    • resaarcle · januari 25, 2016

      Fijn om andere Ecopowers tegen te komen! Zoomit hebben ze niet, klopt, maar ze sturen al wel facturen via mail. Vind ik ook al handiger dan die stapel papieren!

      Like

      • ikkenormaal · januari 25, 2016

        Facturen per mail vind ik het onhandigste. Als ik ze niet direct regel zakken ze weg in mijn inbox en vergeet ik dat al eens. Ik heb zo mijn werkpunten 😉

        Liked by 1 persoon

  8. Billy · januari 27, 2016

    oei, ik ben dus niet echt goed bezig. Ik kies elk jaar een andere stroomleverancier…aan de hand van die groepsaankopen. Momenteel is dat Essent.
    Maar ik ben gewoon een bewuste consument…elke eurocent telt!

    Liked by 1 persoon

  9. Pingback: Zoefzoef | resaarcle
  10. Pingback: Awoert! | resaarcle
  11. Pingback: Toerist op 2 wielen | resaarcle
  12. Pingback: Een kleine stap voor de mens… | resaarcle
  13. Pingback: Wat onze badkamer mist | resaarcle

Geef een reactie

