2de keus? 1ste keus!

image

Goedgezind word ik ervan! Op weg naar school passeren we elke dag een grote appelwinkel. Roes, heet ie, met appels uit eigen boomgaard. Je mag er proeven vóór je kiest, eindeloos twijfelen tussen al die soorten, je krijgt een woordje uitleg als je dat wil, je voelt je er welkom.

Ik leerde er dat er 1ste keus en 2de keus appeltjes bestaan. 1ste keus betekent rond en groot. 2de keus betekent met een deukje of een bultje van de hagel en een beetje kleiner. Ietsje goedkoper ook.

Eens gekozen kan je met je voorverpakte grote grote grote grote zak appeltjes naar huis. Grote plastic zak spijtig genoeg. Maar aangezien klant daar nog duidelijk koning is, vinden ze het geen enkel probleem dat je zelf een grote grote grote grote katoenen zak meebrengt om die appeltjes mee te nemen. Kappen ze met de glimlach voor je over, gebruiken ze zelf die plastic versie wel opnieuw voor een ander.

Thuisgekomen smaakten mijn 2de keus appeltjes naar appeltjes. Gek, he, wie had dat gedacht.

22 comments

  1. zosaar · januari 26, 2016

    Volgens mij zit er een moraal in dit verhaal 😀

    Liked by 1 persoon

  2. Marin · januari 26, 2016

    Jaaa, lokale appeltjes!
    Ik heb een winkeltje in Groningen ontdekt die lokale appels/peren en aardappels verkoopt.
    En inderdaad, het mooie aan een klein bedrijf, het is prima als je de plastic zakken weer terugbrengt 🙂
    Laatst kocht ik voor 1/2 prijs een grote zak mini peren, gek hoor, dat je zoveel minder betaalt omdat ze een ander
    formaat hebben.

    Like

  3. Nicole Orriëns · januari 26, 2016

    Fijn dat je prima appeltjes hebt voor een laag bedrag. Niets mis met tweede keus!

    Like

  4. Elisabeth · januari 26, 2016

    Een appelwinkel… Klinkt geweldig! 🙂 Hebben we hier niet. Alleen groentewinkels en supermarkten met eerste keus…

    Like

  5. Mona - Vandaagismooi.nl · januari 26, 2016

    Geweldig!! Ik zou ook graag wat meer (2e keus) groente en fruit bij de boeren halen… #boergezocht
    Ik haal bij de AH wel vaan de buitenbeentjes dozen. 😀

    Like

  6. Ageeth Mooij · januari 27, 2016

    Tweede keus is ook een keuze. Wij houden wel van een smetje 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Kakel · januari 27, 2016

    Hej hej Resaarcle,
    Bedankt voor je bezoekje aan mijn blog. Ik kom eens even bij je snuffelen…
    Wij houden ook van een lekker appeltje. In het seizoen is hier voldoende te krijgen plus altijd overal boerenkaas. Ik noem het altijd eerste keus, want dat is het!
    Groetjes Kakel

    Liked by 1 persoon

  8. Hilde · januari 27, 2016

    Leuke titel! 😀 Ik ben ook vóór 2é keus fruit! Smaakt misschien wel nóg beter haha 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Kim · januari 28, 2016

    Hahaha jammer dan weer hé van die tas 😉

    Like

    • resaarcle · januari 28, 2016

      Ja, he. Maar door te vragen of ik mijn appeltjes in mijn eigen zak mag meenemen, is er misschien een zaadje van het idee geplant dat het ook op een andere manier kan. Zoals in de film Inception!

      Like

  10. rietepietz · januari 28, 2016

    Zo héél veel mogelijkheden heb je in de randstad niet om naar dit soort bedrijven te zoeken, dan moet je er weer voor in de auto stappen. Maar ik herinner me wel dat het vroeger ( jaren 50) doodnormaal was dat m’n moeder bij de groenteman om “stekkies” vroeg. Tja, in die tijd wáren er alleen maar papieren zakken en aardappels en groenten werden in een krant verpakt;-)

    Like

    • resaarcle · januari 28, 2016

      De goeie oude tijd 😉 ! Het ging er toen op bepaalde vlakken wel ecologischer aan toe, denk ik.

      Like

      • rietepietz · januari 28, 2016

        Zeker weten, meestal wel noodgedwongen omdat er domweg geen keuze wás.

        Liked by 1 persoon

  11. Billy · januari 28, 2016

    vaak zijn die kleinere exemplaartjes beter van smaak vind ik.
    Geldt voor mij in elk geval voor aardbeien, die supergrote vind ik maar niks!

    Like

  12. Le petit requin · februari 9, 2016

    Hmm, een appeltjeswinkel, dat klinkt gewoon al lekker!

    Wel leuk dat ze er voor openstaan om het over te gieten (én de oorspronkelijke zak dan herbruiken natuurlijk). Hopelijk doen nog meer klanten dat en zijn het binnenkort sowieso katoenen zakken (of breng je je verpakking gewoon helemaal zelf mee natuurlijk).
    Zijn die 2e keus appeltjes trouwens die op de foto? Want die zien er toch helemaal niet gedeukt ofzo uit!

    Like

    • resaarcle · februari 9, 2016

      Ik vond het ook heel charmant, een appelwinkel. Die foto is niet zelfgemaakt. Ik speel een beetje vals met unsplash.com want die,foto’s zijn veeeeeel mooier dan de meeste van mijn kiekjes. Het oog van de bloglezer wil ook wat, he 😄.

      Like

      • Le petit requin · februari 9, 2016

        Hihi, snap ik! En ik ben eigenlijk wel blij dat dit geen 2e keus appeltjes zijn 😉

        Like

  13. Pingback: Weer een raar eco-trekje | resaarcle

Geef een reactie

