Goed verstopt

image

Dat ecologisch verbouwen zit ‘m soms in de kleine dingen. Zoals in de lijm die in bouwmaterialen gebruikt wordt. In OSB-platen van de houtskelet of keukenkastjes, in de multiplex onder het laagje parket, in MDF-platen, in gyproc. Er durft al eens toxisch spul tussen te zitten en dat willen we niet in ons nieuwe huis. Want met 2 kleine kindjes vermijden we als we kunnen liever de kans dat er schadelijke dampen vrijkomen. Dat gaat misschien wat ver, want al die bouwmaterialen voldoen toch aan strenge normen!? Wel, naar mijn gevoel zijn die normen niet streng genoeg. Ik ben liever wat voorzichtiger. Vroeger werden er ook vrolijk asbestplaten gebruikt in gebouwen. Tot men beter wist. Ik denk dat er in de (verre) toekomst ook nog verbaasd gekeken zal worden naar wat wij nu als oké bestempelen.

Gelukkig zijn er alternatieven. Maar je moet het weten. Want de ontwerper van je keuken of de verkoper van je parket is zich misschien van geen kwaad bewust. Formaldehydevrij vragen wij telkens. En dan wordt er vaak wat gefronst. Na wat uitleg over waarom we dat belangrijk vinden, gaan sommige vakmannen dan met ons op zoek naar een alternatief. Zijn ze zelf vaak blij met wat we samen ontdekt hebben!

Die alternatieven dan! Berg&Berg werkt voor hun gelaagde parket met multiplex uit Noorwegen dat het milieuvriendelijk Ecosimp als lijm gebruikt. Onze houtskeletbouwer checkte even extra of de gebruikte OSB-platen nu eigenlijk een E1 of een E0-waarde hebben. Beide zijn toegelaten in België, maar die met E1-waarde heeft toch nog een beetje formaldehyde en die met E0 helemaal niets meer. Dat laatste vind ik toch geruststellender. In plaats van gyproc werken we muren af met fermacell. En gelukkig bestaat er ook formaldehydevrije MDF voor keukenkastjes.

Moraal van het verhaal? Vragen staat vrij. En als het antwoord je niet bevalt kan je samen zoeken naar een betere oplossing of met je voorkennis naar een andere vakman op zoek gaan.

10 comments

  1. Samaja · februari 2, 2016

    Dat zijn dus zaken waar ik mij eigenlijk totaal niet van bewust ben. Ik leer hier elke keer weer bij!

    Like

  2. Ilse Verhoeven · februari 2, 2016

    Ik volg Samaja… ik had daar totaal niet aan gedacht….

    Like

    • resaarcle · februari 2, 2016

      Wij wisten er ook niks van vóór wij naar ons vorige appartement verhuisden, gebouwd door Herman Remes, één van de pioniers van ecologisch bouwen. Toch blij dat ik het nu weet.

      Like

  3. Mona - Vandaagismooi.nl · februari 2, 2016

    Ik had hier ook nooit bij stilgestaan. Goed om zo steeds meer te leren en steeds bewuster te worden en te leven!

    Like

  4. Menck · februari 3, 2016

    Yep, jij gaat hier inderdaad ver in. Maar terecht! En bovendien kom ik zo heel wat te weten. Dikke pluim, verdorie.

    Liked by 1 persoon

  5. Le petit requin · februari 9, 2016

    Interessant! En mooi dat jullie er zo ver in gaan, hoe meer mensen dat doen, hoe meer dit de standaard zal worden (hopelijk toch).

    Like

  6. Pingback: Knock on wood | resaarcle
  7. Pingback: D-day | resaarcle
  8. Pingback: Spring eens binnen! | resaarcle

Geef een reactie

