Met z’n allen de fiets op!

image

Verwante groene zielen vind je overal, zo ook in Blogland. Soms is het een donkergroene ziel, soms lichtgroen. En soms kruipen ze graag voor jou in hun pen. Daarom vandaag een tweede gastblog, dit keer door Billy.

Elke werkdag pendelt één vierde van de Nederlanders fietsend naar het werk, terwijl pendelend Vlaanderen steeds vaker en langer achter elkaars bumper aanschuift. Ben jij ook een van die Vlamingen? Lees dan vooral verder!

Ik ga al een tijd met de fiets werken. Zo’n 10 km enkele rit is helemaal niet onoverkomelijk en het heeft niet te ontkennen voordelen:

• het is voordelig:
o geen brandstofkosten
o geen parkeerkosten
o mijn wagen verbruikt ook minder brandstof (omdat ik hem thuis laat staan), en het duurt langer voor hij in onderhoud moet
o in veel gevallen krijg je een (belastingvrije!) fietsvergoeding van je werkgever. In mijn geval bedraagt die € 0,15/km. Hiervoor hou ik in een lijstje bij op welke dagen ik de fiets gebruik (bij heel slecht weer kies ik wel voor de wagen). Dat levert mij per maand gemiddeld € 50 op. Een mooie som als je het mij vraagt!

• het is gezond:
o voor mij is het elke dag een uurtje extra sporten
o geen stress in het (vaak hectische) verkeer
o ik kom fitter en frisser in het hoofd aan op mijn werk. Op termijn draagt het natuurlijk ook bij tot een gezondere levensstijl en bespaar je zo ook op medische kosten

• het is goed voor het milieu:
o fietsen draagt bij aan het verminderen van uitlaatgassen
o minder geluids- en verkeershinder
o het is duurzamer: op 1 autostaanplaats kunnen 10 fietsen geplaatst worden.

• het is in vele gevallen sneller:
o je hebt geen last van files (ik fiets de wachtende rij auto’s met een brede smile zo voorbij)
o je bespaart de tijd die je op zoek moet naar een parkeerplaats

Nog niet overtuigd? En de nadelen dan? Ik probeer jouw bezwaren te counteren…

• Het is te vaak slecht weer
o kan ik absoluut tegenspreken. Het regent vaak veel minder dan mensen denken. Ik heb ook altijd regenkledij (regenjas en -broek die ik over mijn andere kleren kan trekken) bij, voor het geval ik op de terugweg naar huis met slecht weer word geconfronteerd. Tot nu toe trouwens nog geen enkele keer gebruikt.
Een licht regenbuitje werkt zelfs verfrissend!

• Je kan er geen grote boodschappen mee doen
o in 2 fietstassen kan je al een hele berg boodschappen kwijt. Akkoord, je zal er geen bakken bier of kartons wijn in kwijt geraken, maar als je écht milieubewuster wil shoppen kan je die ook in kleinere hoeveelheden aanschaffen
o ook een rugzak is bijzonder handig, en die zijn er in alle soorten en maten

• Je moet erop gekleed zijn
o het spreekt voor zich dat bepaalde kledij niet meteen geschikt is om te fietsen. Maar in de wagen zit je ook niet comfortabel met een dikke winterjas aan. Een beetje aanpassing is dus wel nodig
o er bestaat hele modieuze (fiets)kledij waarin je best mag gezien worden

Nog nadelen? Geef je mening, en ik probeer je te overtuigen… 😉
Overtuigd? Waar wacht je nog op? Die fiets op!!!

Ik herken wel wat in het verhaal van Billy. Ik kan ook goedgezind worden als ik op een brug over de autosnelweg fiets en die vol files zie staan (bij deze mijn excuses aan de pendelaars die daar vaak vaststaan!). Dat het goed is voor het milieu is voor mij natuurlijk ook een argument om zo vaak mogelijk voor de fiets te kiezen. Heeft Billy jou ook kunnen overtuigen? Of was jij al een fervent woon-werk-fietser?

37 comments

  1. Le petit requin · maart 1, 2016

    Momenteel wandel ik naar het station (tenzij ik mij moet haasten, dan spring ik snel op de fiets), maar vroeger fietste ik zowel naar school (6km enkel), vakantiejob (10km enkel) als naar het station richting univ (7,5km enkel). En inderdaad: het plezier van een file wachtende auto’s voorbij te steken! 🙂

    Wat die boodschappen met de fiets trouwens betreft nog een extra tip: wij hebben een aanhangkarretje dat we gebruiken als we grote hoeveelheden kopen. Tegenwoordig is dat wel verminderd, omdat we geen spuitwater meer kopen, maar tot eind vorig jaar reed ik soms met 5 pakken van 6 flessen + 2 à 3 gevulde zakken naar huis. Gaat ook! En wie denkt dat dat te zwaar is: vertrekken is even lastig, maar daarna voel je het bijna niet (behalve bergop natuurlijk, maar in dat geval moet je maar denken dat je niet meer naar de fitness moet voor krachttraining 😉 ).

    Geliked door 1 persoon

    • resaarcle · maart 1, 2016

      Goeie tip, zo’n aanhangkarretje! Ik wou een bakfiets kopen voor de boodschappen, maar misschien is zoiets wel handiger!

      Like

      • Le petit requin · maart 1, 2016

        Ik ben er alleszins fan van, maar heb wel nog nooit met een bakfiets gereden 🙂 Maar zo’n fiets is dan sowieso altijd met bak zeker he? Of bestaan er bakfietsen waar je de bak er kan afnemen? Want dat vind ik wel praktisch aan dat karretje: ik hang die enkel eraan als we veel boodschappen gaan halen; wanneer ik mij moet haasten naar het station of snel even iets kleins halen in de winkel, moet ik die kar niet per se meenemen (en daardoor heb ik dan ook maar één fiets i.p.v. een gewone en een bakfiets). Wij hebben deze, een Croozer Cargo: https://be.croozer.com/fietsaanhangers/croozer-cargo/croozer-cargo-detail/
        Meestal gebruikt als fietsaanhanger; heel af en toe ook te voet: je kan de dissel dan van plaats wisselen, al vind ik dat vooral praktisch als je grote, maar lichte dingen wilt vervoeren. Van zodra het zwaarder wordt, is het toch wel makkelijker om het aan de fiets te hangen.

        Geliked door 1 persoon

  2. geertruurzaam · maart 1, 2016

    Ik ben een fervent fietser wegens geen rijbewijs 🙂
    Eigenlijk is het heerlijk rustig als je geen keuze hoet te maken tussen fiets of auto, er valt voor mij niks te kiezen! Hoewel ik er soms best van kan balen als mijn man thuis is, en de dus auto voor de deur staat, en ik moet in het donker, de kou en de regen een eind moet fietsen met mijn dikke buik…

    Like

    • resaarcle · maart 1, 2016

      Weer wat keuzestress minder! Maar inderdaad niet altijd evident om met zo’n buik door weer en wind te gaan. Maar dat is ook maar tijdelijk, he 😄.

      Like

  3. Menck · maart 1, 2016

    Helaas heeft niet iedereen een job waar je met de fiets naartoe kunt. Als zelfstandig hovenier ben ik simpelweg verplicht om elke dag de auto (lees: bestelwagen + aanhangwagen) aan te spreken.
    Ook voor wie op grote afstand van het werk woont, brengt de fiets geen soelaas.
    Blijkbaar is in Nederland een en ander toch beter geregeld, want ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat een vierde van de Belgen al fietsend naar het werk pendelt.

    Geliked door 1 persoon

    • Billy · maart 1, 2016

      en toch ben ik ervan overtuigd dat er véél Belgen op fietsbare afstand van hun werk wonen, Menck. Tuurlijk kan dit in jouw geval niet, maar er zijn misschien dan wél gelegenheden waarbij je de wagen neemt en dan toch voor de fiets had kunnen kiezen?

      Like

      • Menck · maart 1, 2016

        I plead guilty. Doch als het niet werkgerelateerd is, trekt deze huisduif zelden de wereld in.

        Geliked door 2 people

    • Stef Den Flater · maart 1, 2016

      Het is helaas enorm veranderd maar gedurende de jaren ’70 en een stuk van de jaren ’80 gebruikte minstens 1 op 4 Bruggelingen de fiets voor woon-werkverkeer. Toen had je toestanden zoals men dit in Kopenhagen tegenwoordig nog kent. Het kon vroeger, dus waarom nu niet meer?

      Like

  4. greet · maart 1, 2016

    Ik fiets sinds december (bijna) elke dag naar het werk (11 km enkel) en sluit mij aan bij de meeste vernoemde voordelen. Ik rijd wel eens door de regen, maar met een goede regenjas, regenbroek en hoesjes voor over mijn schoenen is dat goed te doen. Wind (en dan vooral tegenwind :-)) vind ik eigenlijk vervelender.

    Geliked door 1 persoon

  5. Pingback: Gastblogje | houden van het leven
  6. Billy · maart 1, 2016

    idem dito, Greet. Ik fiets ook wel naar het werk in miezerige omstandigheden… 😉
    En bij veel wind neem ik vrouwliefs e-bike, nog altijd beter dan de auto!

    Geliked door 1 persoon

    • greet · maart 1, 2016

      Een e-bike heb ik ook al overwogen, dat zou inderdaad voor de dagen met veel wind een fijn alternatief zijn.

      Geliked door 1 persoon

  7. Stef Den Flater · maart 1, 2016

    Via de blog van Billy hier terecht gekomen. Ik ben een redelijk fervent fietser al laat mijn gezondheid niet toe dat ik de laatste jaren nog echte fietstochten kan maken. Omdat ik werk op meer dan 100 km van thuis, moet ik elke dag de trein nemen. Ik rij meestal wel met de fiets naar het station. Autorijden doe ik haast nooit: ik kan het maar doe het niet graag. Zo heel af en toe neem ik eens het openbaar vervoer tijdens de weekends optocht maar weer te moeten concluderen dat het allemaal vlotter gaat met de fiets. Wie mijn blog volgt, weet dat ik al eens mijn fiets mee neem op de trein. Zoals Hier trouwens opgemerkt is: het weer laat fietsen meestal wel toe. Regendagen zijn toch minder frequent dan veel beweerd wordt. Zelfs wie ver moet om te werken kan in de vrije tijd altijd wel een manier vinden om te fietsen. Boodschappen doen met de fiets is in veel gevallen handiger dan met de auto. Ik zou het iedereen aanraden om het toch op zijn minst te proberen.

    Geliked door 1 persoon

    • resaarcle · maart 1, 2016

      100km lijkt me inderdaad wat ver om te fietsen. Mooi dat je elke andere kans grijpt om op de fiets te springen!

      Geliked door 1 persoon

  8. fiekefatjerietjes · maart 2, 2016

    Hier wordt ook de fiets gebruikt om naar het werk te gaan! De afstand is, net zoals bij jou, 10 km enkel en dat is best te doen. Gelukkig is het een vrij vlakke route, maar (tegen)wind en regen zijn niet zo leuk. Ik heb ook wel een regenpak, dat ik wel al heb gebruikt :-).
    Ik wissel wel af tussen bus en fiets, en de komende maanden (als de buik wat dikker wordt) zal het wellicht vaker de bus worden. Maar ik ben sneller met de fiets dan met de bus / auto.
    Een nadeel: je kan een platte band hebben, en als je geen (tweede) auto hebt is dat soms wel even stressen…

    Geliked door 1 persoon

  9. Samaja · maart 2, 2016

    Hoe doen jullie dat dan allemaal op deftig op je werk te verschijnen? Als ik de fiets neem, kom ik doorgaans toe met een rode kop van de wind (tere huid…) en dan heb ik het nog niet over mijn haar dat alle kanten uit staat. Om zo dan naar een vergadering te moeten gaan waar iedereen piekfijn uitgedost is, dat zie ik niet zitten. En dus laat ik de fiets vaker staan dan ik wel zou willen…

    Geliked door 1 persoon

  10. Sanne · maart 2, 2016

    Mooi geschreven Billy, leuk dat het je wat op levert.
    Ik bedoel het fietsen en een mooie vergoeding krijgen, zalig toch.
    Ik vind het leuk om te horen hoe vaak je fiets. Zo heb je inderdaad geen file, geen parkeer boetes en moet je niet op zoek naar gratis parking.

    Geliked door 2 people

  11. Morgaine · maart 2, 2016

    ik heb niet eens een rijbewijs, dus dat scheelt, en hier op de fietspaden, wel files, zwaar irritante tieners of zelfs ouders op de weg, moet vaak uitwijken, of de vele stoplichten trotseren om dan zeker 5 minuten stil te staan omdat de bus nog een km verderop hangt voor die langs komt en ik weer verder mag, hou op, schei uit, maar ja, dat is in Nederland, hahahaha Ik kan heel snel ergens zijn, maar van die files? Die gaat hier niet op, want die zijn er wel degelijk hier….

    X

    Geliked door 1 persoon

    • Billy · maart 2, 2016

      daar heb je wel een punt, Suzan. In sommige steden (maar zal dan wellicht vooral in Nederlandse steden zijn) is het fietsen zodanig populair dat die in de fietsfile zitten… 😉
      Je moet dan al je mannetje kunnen staan als je tussen die menigte recht wil blijven!

      Geliked door 2 people

  12. Sabine · maart 2, 2016

    Leuk Billy! Ik fietste in NL altijd naar mijn werk, een uur heen en een uur terug. Ik had een goed regenpak, regenschoenen, fietstas, kleding om om te kleden op mijn werk. Tijdens regen, sneeuw, wind: ik fietste altijd. Heerlijk, goedkoop, goed voor het miljeu, goed voor alles 😀

    Geliked door 2 people

  13. ✿Z☀n*n€bL☀eM✿ · maart 3, 2016

    ah nu weet ik wie je bent, ik ben hier via een link van billy hier geraakt omdat hij het over fietsen had
    Bedankt voor je bezoekje op mijn blog

    Geliked door 2 people

  14. ilona · maart 4, 2016

    Ik woon op 26km wat toch wat ver is. Zeker omdat ik dan vroeger moet opstaan. Ik neem de bus dus dat is ook al beter. In de lente/zomer rijd ik soms wel met de fiets maar dan enkel. De ene dag op met de fiets en terug met de bus, de volgende met de bus naar het werk en terug met de fiets. Omdat het werk mijn busabonnement betaald krijg ik geen fietsvergoeding. Wat wel spijtig is want ik denk dat het als stimulans wel een beetje zou werken voor mij.

    Geliked door 1 persoon

    • resaarcle · maart 4, 2016

      26km en toch fiets je dat soms!? Respect! Goed systeem, dag op, dag af. Een fietsvergoeding is inderdaad wel een fijne stimulans.

      Like

  15. Hersenspinselkrabbels · maart 8, 2016

    Ik probeer er op te letten om de fiets te nemen, maar niet naar het werk, da’s 16 km enkele rit. Wel om de kleine van en naar school te brengen, kleine boodschappen te doen… Maar voorlopig enkel als het niet regent en niet te koud is.. Maar het is heerlijk om in het stad gewoon je fiets te zetten bij de winkel waar je moet zijn. En mijn dochter van 2.5 vind het erg leuk, dus da’s een activiteit op zich. Ik vind wel dat je een goeie fiets moet hebben en daarin heb ik dan ook een jaartje geleden of zo in geïnvesteerd (ik had geen fiets meer sinds mijn tienerjaren!). Hij kostte 600 euro maar ik ben er enorm tevreden van! Ja, ik ben fan van de fiets! En ik zou hem gerust wat meer mogen uithalen..

    Geliked door 1 persoon

  16. Billy · maart 8, 2016

    26 km is inderdaad wel een heel eind. Al super dat je dit dan toch soms affietst!

    Geliked door 1 persoon

  17. Pingback: Juicht! | resaarcle
  18. Pingback: Zoefzoef | resaarcle
  19. Pingback: Op de thee | resaarcle

Plaats een reactie