Het kind en het badwater

image

Kind proper. Check. Kind uit badje. Check. Water weggieten. Not check. Dat vind ik nu zo’n zonde om dat gewoon leeg te kappen. Want water is een kostbaar goed en we laten er al te veel zomaar van wegstromen. Ik heb het al geprobeerd, hoor, het achteloze leeggieten der kinderbadjes. Het gaat me niet goed af. Dan denkt mijn groene duiveltje ‘Dedju, daar hadden we iets nuttigers mee kunnen doen.’

Mijn groene duiveltje en ik hebben er samen eens rustig over nagedacht en we hebben een oplossing gevonden waar we allebei mee kunnen leven: we gebruiken het water om het toilet door te spoelen. Dan blijft mijn groene duiveltje stil. Maar doet ie wel een klein vreugdedansje.

Heb jij een groen duiveltje? Wanneer danst ie?

40 comments

  1. fiekefatjerietjes · april 5, 2016

    Zo’n leuke speeltjes!
    Vroeger had ik het lastig met het weggooien van groenten- en fruitafval. Nu hebben we een compostvat en voel ik me een pak minder schuldig :-).
    Die tip voor het badwater onthou ik!

    Liked by 1 persoon

  2. Annelore_compleetgeluk · april 5, 2016

    Ik gebruikte het badwater van het babybadje ( dat in de babykamer stond) om de kamer snel even te dweilen. Twee vliegen in een klap:)

    Liked by 1 persoon

  3. Ageeth Mooij · april 5, 2016

    Wanneer ik dit soort berichten lees, dan heb ik een groen duiveltje 😉
    Altijd goed dus!

    Liked by 1 persoon

  4. gelukkignatuurlijk · april 5, 2016

    Wat een lieve foto! Ik heb vooral last van een groen duiveltje als ik al ons plastic afval zie…Maar als ik zie dat ons restafval nog nihil is, is het groene duiveltje weer even tevreden 😉

    Liked by 2 people

  5. Lidia · april 5, 2016

    Bij ons zitten ze in het grote bad, wat lastiger om te bewaren en te gebruiken voor doorspoelen, maar ik vind het wel een heel goed idee. Misschien kan ik een emmer vullen;-). Ik ben heel benieuwd waar je de speeltjes vandaan hebt:-P.

    Like

    • resaarcle · april 5, 2016

      Ik gebruik ook een klein emmertje, werkt prima! De speeltjes zijn van Boon.

      Like

  6. Le petit requin · april 5, 2016

    Goed idee! En ik voel mij nu precies zo stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb, want bij mijn ouders thuis verzamelen we het eerste – nog koude – water voor een douche of bad ook in emmers om de wc mee door te spoelen. Moest de boiler in ons appartement niet zo super hoog staan dat je je bijna onmiddellijk verbrandt, ik zou het ook doen (want nu is dat eerder het omgekeerde van een groen sprongetje van blijdschap: ik snap namelijk echt niet waarom die watertemperatuur zó hoog moet zijn en vind het frustrerend dat we daar niets aan kunnen veranderen). Maar het badwater zelf kan inderdaad wel nog zo gebruikt worden (en dan moet ik mij misschien iets minder schuldig voelen dat ik af en toe gewoon echt graag een bad neem 😉

    Like

    • resaarcle · april 5, 2016

      Ik heb ook al vaak gedacht ‘dat ik daar zelf niet opgekomen ben.’ Hoera voor Interpret om elkaar te inspireren! Lastig, die koppige boiler…

      Like

      • Le petit requin · april 5, 2016

        Inderdaad!
        ’t Is jammer genoeg vooral de immo-maatschappij die koppig is 😉 Nadeel aan huren, maar hier iets kopen is meer dan een beetje buiten budget 🙂

        Like

  7. zosaar · april 5, 2016

    Ik heb geen bad(je) 😦

    Like

  8. Billy · april 5, 2016

    mooie oplossing, Saar.
    Wij gebruiken het koude water dat we vroeger lieten weglopen tot het douchewater warm genoeg was daarvoor.
    En bij het inzepen draai ik de kraan dicht
    Ook het water dat uit de droogkast komt belandt in een emmer om het toilet mee door te spoelen.

    Like

  9. Inge · april 5, 2016

    Allemaal prima ideeën want ik kan me ook meer dan eens ergeren aan badwater of koud douchewater dat zomaar wegloopt maar ik kan menu toch al die emmers naast het toilet ook niet inbeelden… Mijn groene duiveltje komtvooral naar boven als ik lichten zie branden terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · april 5, 2016

      Ah, de lichten. Er zijn groene duiveltjes in alle soorten en maten! Bij mij woont er ook zo eentje 😄.

      Like

  10. Jess · april 5, 2016

    Ik heb bijna letterlijk een lachend groen duiveltje als de Colruyt mensen mijn groenten of fruit moeten wegen zonder zakje. ☺️. Ik mag hem wel vaker wakker maken en dit is al een goede tip!

    Liked by 1 persoon

  11. Nicole Orriëns · april 6, 2016

    Wat een goed idee om het water voor de wc te gebruiken! Het is inderdaad zonde om zo’n plons water zo maar weg te gooien.

    Like

  12. geertruurzaam · april 6, 2016

    Hier gaan de kinderen niet zo vaak in bad, en als ze al in bad gaan is al het water “op” tegen dat ze er uit komen. De badkamervloer daarentegen is tegen dan goed ingesopt 🙂

    Like

  13. jeapiebel · april 6, 2016

    Wat een leuke foto is dit. Water om wc door te spoelen dat is zeker een goed oplossing. Ik had in de zomer ook badwater in de tuin gebruikt, met weinig zeep erin natuurlijk. 

    Liked by 1 persoon

  14. twimage · april 6, 2016

    Een hele stomme, maar als ik een washandje wil nat maken, vul ik een beker met water, rol het washandje op en duw het in de beker. Resultaat: volledig nat washandje met (denk ik toch) een stuk minder water dan wanneer je het gewoon onder de kraan zou doen. Maar vele kleintjes… 😉

    Like

  15. Yvonne · april 6, 2016

    Wat een leuke foto! Goede tip! Zoontjelief vond de stop van het badje erg interessant en dus was het water al gauw verdwenen. Nu gaat hij onder de douche en zet ik de kookwekker op 5 minuten. Ook voor mijzelf trouwens. Langer douchen is niet nodig.

    Like

  16. mamaloes · april 7, 2016

    Ik zet de kindjes (8-6-5-3) nog steeds in een Ikea-doos in de douche :o) en dat water gebruiken we dan om het toilet door te spoelen. Thans hebben we een groot bad, maar dat gebruiken we eigenlijk bijna niet. De tip om eveneens mee de vloer te dweilen neem ik zeker mee, best geen olie gebruiken dan ;o) hihi Ze gaan ook pas onder de douche als het echt nodig blijkt, en meestal met een minimum aan zeep/shampoo : 1 à 2 keer per week is voldoende! Goed voor de natuur en naar het schijnt beter voor je huid en haar! Leuke post :o) Die groene duiveltjes mogen gerust dansen!

    Like

  17. Sheila · april 8, 2016

    Wat goed dat je daar aan denkt. Als ik een los badje had, zou ik dat zeker zo doen. Of het water gebruiken om de plantjes water te geven, dat soort dingen. In een vaststaand bad, vind ik het meer een gedoe. Maar ik ben wel iemand die bewust om gaat met water.

    Tijdens onze reizen, reisden we veel door gebieden met minder water. Je hoeft dan niet aan Afrika te denken, hoor. Ook Las Vegas en Santa Fé kampen daar mee. We gingen couchsurfen en die mensen vroegen of we het water (van het douchen) zoveel mogelijk wilden opvangen in de emmer. Dit gebruikten ze dan voor de planten in de tuin, waar het erg droog is. Dat vond ik een hele goede. In Australië kwam ik hetzelfde verzoek tegen.

    Like

    • resaarcle · april 8, 2016

      Die waterschaarste, het is wel eens leerrijk om dat van dichtbij mee te maken. Toen ik in Cyprus was voor mijn werk, was er net een periode ingelast waarin het verboden was om je auto te wassen.

      Like

  18. Liese · april 9, 2016

    ik kruip soms samen met baby in het gewoon bad, de kleuter er ook nog eens bij, zo vuil zijn we nu ook weer niet 🙂

    Like

  19. LJ · april 14, 2016

    Amai, wat een geweldige tip. Ik neem al eens graag een bad ’s winters, en dan die liters en liters en liters achteraf weer zien wegstromen door het putteke…. pijnlijk!! Dus daar gaan we eens iets aan doen se.

    Like

  20. Pingback: Hiphip! | resaarcle
  21. KouweKleren · juni 14, 2016

    Het zijn de kleine dingen die het doen! (ook naar aanleiding van je stuk van vandaag over compromissen moeten sluiten tussen groen en geld).

    Like

    • resaarcle · juni 14, 2016

      Ik vind dat nogal vervelend, die compromissen. Maar ja, het is nu eenmaal zo.

      Like

      • KouweKleren · juni 14, 2016

        Dat snap ik hoor! Maar helaas zijn er meer dan alleen groene factoren om rekening mee te houden en zolang je er mee bezig bent zijn alle stappen mooi meegenomen. Daar mag je best een beetje trots op zijn.

        Liked by 1 persoon

  22. Pingback: Hoe ik het mezelf soms moeilijk maak | resaarcle
  23. Pingback: Groen voer voor onze wasmachine | resaarcle

Geef een reactie

