Plukgeluk

image

foto door Plukgeluk

Ik kan bijna niet wachten tot onze kinders groot genoeg zijn om op landbouwkamp te gaan bij Plukgeluk!

Met kleine handjes wroeten in het zwarte zand van de moestuin, smoothies van zelfgeplukt fruit proeven en bij de boterhammekes smullen van een heerlijk slaatje uit de moestuin. Boer Didi boeit de kinderen met leerrijke verhalen over zijn bijen en Ivy geeft tussen het ravotten en spelen in de ecologische tuin ook nog kinderyoga. Er wordt getekend, gezongen, luierend in hangmatten (voor)gelezen en plezier gemaakt! En elke dag begint en eindigt met een moment samen op de boomstam. De kindjes keren ongetwijfeld als volleerde natuurmensen weer naar huis! En ze gaan helemaal moe en uitgeravot thuis lekker diep slapen die week…

Ivy en Dieter organiseren dit alles op een mooi stuk landbouwgrond in Boechout waar ze een 70-tal groentesoorten, kleinfruit en kruiden telen. Daar zitten ongetwijfeld exemplaren tussen waar je telg nog nooit van gehoord heeft. Ik gok op topinamboer en pattison 😄. Ze werken bij Plukgeluk volgens de principes van de agro-ecologie, dat wil zeggen dat diversiteit primeert, de bodem niet intensief wordt bewerkt en alles zijn tijd krijgt om te groeien. De natuur doet hier zijn ding en niet de meststoffen. Van de buizerd tot de woelmuis, de bladluis tot het lieveheersbeestje, alles heeft zijn plaats.
Treffend vind ik wel de meest gehoorde uitspraak op hun kamp ‘Weet je wat ik hier zo leuk vind? Dat niets moét!’. Vakantie vieren zoals het hoort.
Als we nu eens heel lief vragen om ook vakantiekampen voor volwassenen te organiseren!? Dan brengen we de kindjes naar de grootouders en gaan wij lekker zelf naar Plukgeluk. Ik zie dat wel zitten!
11 comments

  1. Melissa · april 15, 2016

    Terwijl ik je artikel las dacht ik, ‘Dat zou ik ook wel willen doen, ja!’ En blijkbaar had jij hetzelfde idee 🙂 Fantastisch initiatief in elk geval!

    Like

  2. Nicole Orriëns · april 15, 2016

    Dat klinkt fijn zeg. En die naam is ook zo mooi: Plukgeluk.

    Like

  3. zosaar · april 15, 2016

    Klinkt goed! Leuk!

    Liked by 1 persoon

  4. katrienw · april 16, 2016

    Zo leuk! Dat is nog eens een origineel kamp!

    Like

  5. mme carper · april 18, 2016

    Een leuk adres om te onthouden!
    Ook ik vind ‘plukgeluk’ een heel mooi woord.

    Like

  6. Daisy · april 18, 2016

    Klinkt heeeeerlijk! Ik hou zelf ook een moestuin bij, mijn kleine meid vind het mee helpen en aarde wroeten ook heerlijk…En het zelf plukken van de aardbeien die ze zo kan eten verkiest ze boven welk snoepje dan ook haha. Dit klinkt echt als een ideale vakantie voor kids.

    Like

Geef een reactie

