Verzameleueueueueuh!

image

Er zijn hier in huis 2 dingen die niet meer in de afvalzak belanden. Dopjes van flessen en kurken van wijn of cava (liiiiiiiiters cava wordt er hier gedronken. Not.) Tot ergernis van mijn vent red ik die dingen tegenwoordig omdat ik 2 projecten heb gevonden die er blijer mee zijn dan onze afvalzak. Die ergernis richt zich vooral op mijn verzamelwoede. Want als ik iets in mijn hoofd heb gestoken, dan word ik freaky.

De kurkenstoppen stapel ik op om naar Ecomat te brengen. Of naar de kringwinkel in Mortsel, moest ik daar ooit eens passeren. Ze worden vermaald en als isolatiemateriaal in den bouw gebruikt. Cirkeleconomie heet dat dan. Vind ik een mooi woord. Maar ik verwoord het ook graag anders: Upcycling rules!

De dopjes gaan 2 richtingen uit. Er zijn op verschillende plaatsen in Vlaanderen inzamelpunten zodat ze verwerkt kunnen worden tot paletten. De opbrengst van de verkoop van die paletten gaat naar de opleiding van blindegeleide honden. Upcycling rules again! Geheel toevallig botste ik onlangs ook op een dame die de dopjes voor een vriendin verzamelt die met de opbrengst medicijnen voor haar dochtertje kan financieren. Veel zinvoller dus dan de afvalzak ermee vullen.

13 comments

  1. ilona · april 22, 2016

    Dat van die kurken is een goed idee. Ecomat in Genk is nog wel makkelijk bereikbaar voor mij.

    Like

  2. Billy · april 22, 2016

    mooie initiatieven, Saar!
    Kurken worden hier met massa’s verzameld… 🙂

    Like

  3. johannaowlette · april 25, 2016

    Plastic dopjes verzamel ik ook, om de zoveel tijd zijn er ook scholen die hier aan meedoen dus ik kan ze altijd kwijt. Ook prima speel- en sorteermateriaal voor de kleuter-des-huizes hier 🙂

    Like

  4. mme carper · april 25, 2016

    Onze school verzamelt ook dopjes waarmee we projecten steunen o.a. voor blindgeleide honden. Zo’n zak vol kleur … . Het heeft wel iets!

    Like

  5. Le petit requin · april 27, 2016

    Mooi, zowel de initiatieven op zich als het feit dat jij de moeite doet om het apart in te zamelen en weg te brengen! Eens opzoeken of hier iets gelijkaardigs bestaat!

    Like

  6. LJ · mei 10, 2016

    Ik heb nog maar enkele maanden geleden ontdekt dat kurk niet in de vuilbak thuishoort. Shame on me, ik weet het! Nu hou ik ze al een tijdje apart bij en euhm wij drinken nogal wat wijn (en cava) dus daar gaat ge rap een heel huis mee kunnen isoleren. Ik breng ze nu gewoon naar het containerpark of de kringloopwinkel, geen idee eigenlijk wat er daarna mee gebeurt!
    Plastic flessen hebben wij niet zoveel (we gebruiken een Brita-filter en frisdrank wordt hier zelden gedronken) maar ik zie al een verzamelpunt in ons dorp dus dat moet ik onthouden.

    Like

    • resaarcle · mei 10, 2016

      Als ons ukkie uit de babyfase is, mag hij ook gewoon mee van het kraantjeswater drinken, dus dan zal ik ook niet veel dopjes meer hebben. Wij gebruikten ook een tijdje een filter op het kraantjeswater, maar ergens onderweg heb ik dat laten gaan. Gewoon recht van de tap, even lekker!

      Liked by 1 persoon

      • LJ · mei 10, 2016

        In sommige streken is het kraantjeswater inderdaad erg lekker, in His Hometown bijvoorbeeld mmm, maar hier (Leuven) zit er zodanig veel kalk in dat ik dat écht niet binnen krijg 😦

        Like

      • resaarcle · mei 11, 2016

        😩

        Liked by 1 persoon

  7. Pingback: Hiphip! | resaarcle

Geef een reactie

