Voor wie niet weet wat op tafel te toveren

image

Kinderportie lekkers

Als je ook maar lichtjes geneigd bent om af en toe de veggietoer op te gaan, haal dan als de wiedeweerga Plenty van Yotam Ottolenghi in huis!  Heerlijk, verrassend, kleurrijk, uitnodigend, prachtig en meer van die adjectieven! Je steekt wel iets meer moeite en tijd in deze gerechten dan bij een vleesje-groentje-patatje, maar het resultaat mag er zijn. Gisteren kwam er bij ons een combinatie van 3 pagina’s Plenty-lekkers op tafel: zoete aardappelkoekjes met een frisse komkommersalade, kokosrijst met sambal (maar niet voor de meesmullende kleuter) en een gezond dipsausje.

Het speciale aan dit vegetarische kookboek van meesterkok Yotam is dat hij zelf geen vegetariër is en dus ook niet met vleesvervangers werkt. Vind ik top want ik voel niet echt iets voor het tofuquornseitangebeuren. Ottolenghi – zo’n mooie naam! – verzamelde (bij)gerechten die barstensvol smaak zitten en vertelt er telkens kort bij van wie hij het recept heeft geleerd. Soms vermeldt hij zelfs dat dit of dat ook lekker is met een stukje vis of vlees, maar de gerechten blijven perfect recht zonder vlees(vervangers). En de foto’s in het kookboek werken zelfs uitnodigend voor de klunsjes in de keuken. Een kluns zoals ik.

Lekker. Voilà.

17 comments

  1. Liese · mei 24

    ottolenghi, klinkt als een soort pasta 😉

    Like

  2. Vlijtig Liesje · mei 24

    Het water loopt me gewoon in de mond. Ik ga gauw lunchen!

    Like

  3. Kelly · mei 24

    Al zo lang eet ik nu vegetarisch (met tofu-seitan-tempeh af en toe want ik vind dat ZO lekker!), maar Plenty heb ik nu nog nooit ontleend uit de bib of heeft nog niet op mijn verlanglijstje gestaan. Nochtans al veel goeds over gehoord. Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik het (onbewust) gewoon meer heb voor kookboeken van vrouwelijke auteurs. Misschien haal ik hem toch eens in de bib, soms moeten de mannen ook een kans krijgen :p

    Like

  4. natuurlijk-rijk · mei 24

    Dat boek hebben wij hier thuis ook, topper inderdaad! Ik ben dan ook vegetariër;-)

    Liked by 1 persoon

  5. Ineke · mei 25

    Ik was net op zoek naar leuk kookboek met vegetarische toets :). Foto ziet er heerlijk uit!

    Liked by 1 persoon

  6. allaboutfairfashion · mei 25

    Het ziet er superheerlijk uit!

    Liked by 1 persoon

  7. mamaloes · mei 26

    Dat klinkt goed! Hier ook een voorkeursvegetariër ;o) Kokosrijst… nog nooit van gehoord, maar dat ga ik zeker eens opsnuisteren, intrigerend :o)

    Like

  8. Sheila @ beineffable.com · mei 27

    Hahaha… ik dacht dus precies wat Liese al schreef!!

    Maar los daarvan, klinkt niet verkeerd. Ik houd alleen niet van kokos. Dus ben bang dat ik de rijst niet lekker ga vinden. Maar goed, daar kan ik natuurlijk andere rijst voor gebruiken.

    Like

    • resaarcle · mei 27

      De kokossmaak was in elk geval niet overdreven! Het geeft geen Bounty-smaak… Je kan ook kiezen hoeveel kokos je gebruikt, he.

      Like

  9. katrienw · mei 29

    Ziet er heerlijk uit. En ik kan me ook wel vinden in de filosofie van veggie maar geen vleesvervangers. Want daar ben ik ook niet zo’n fan van.

    Liked by 1 persoon

  10. LJ · juni 2

    Mmm lijkt me wel een interessant boek want ik laat al die zgn. ‘vleesvervangers’ ook liever links liggen.

    Liked by 1 persoon

  11. Le petit requin · juni 16

    Wij hebben het boek net vorige week uitgetest (een kookboekweekberichtje volgt nog) en ik kan mij alleen maar aansluiten bij je enthousiasme! Neemt niet weg dat ik het soms ook net leuk vind om recepten met tofu, seitan en consoorten uit te testen: ik vind die namelijk wel lekker, maar heb niet altijd veel ideeën hoe ze klaar te maken 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Pingback: Goed begonnen… | resaarcle

Geef een reactie

