Schoon is niet altijd schoon

image

Keuzes te over in Verbouwland, zo ook in Badkamerland! Kraan nodig? U kan kiezen tussen deze 75 modellen. Een bad? Diep, breed, op pootjes, brubbelend, u zegt het maar! Ik word er een beetje lastig van, van al die keuzes. Op zo’n moment, als we staan te twijfelen in een gigantische winkel, is dat ecologische trekje eigenlijk wel een hulpmiddel. De keuzes worden daardoor toch weer wat beperkter. Gelukkig maar, voor mij dan toch. Meevallertje die dag: voor mijn neus stond een verkoopster die tijdens een vorige opleiding als interieurarchitecte het keuzevak ecologie had gevolgd. Alles wat je hierna leest, is dan ook papegaaienwerk want zelf weet ik van die chemische toestanden de b*llen.

Wat ik dus vóór mijn gesprek met de verkoopster met ecologische achtergrond niet besefte, was dat een doorsnee bad of doorsnee douchebak/douchewand is gemaakt van acryl, wat geen ecologische keuze is door het ontstaan uit fossiele brandstoffen. Dat wilden we dus niet. Dedju, wat nu gebakken.

Ik dacht dé oplossing gevonden te hebben: een PUR-vloer werd al eens als ecologische keuze aangeprezen. Polyurethaan. Ik enthousiast, want dat is een strak mooi product dat op de vloer en de wanden kan en zo een heel moderne look heeft. Tot onze architect erop wees dat PUR misschien ecologischer is dan iets anders, maar dat dat eigenlijk helemaal niet betekent dat het een milieuvriendelijk product is. Er zit bijvoorbeeld benzeen in, wat schadelijk is voor de gezondheid. Dat wilden we ook al niet. Dedju, wat nu gebakken.

We zouden all the way eco kunnen gaan. Als onze portefeuille dat had aangekund. Glazen muurdouchewanden en een doucheplaat van staalplaat, wat allemaal te recycleren zou zijn. Geen haalbare kaart, zegt de portefeuille. Dus werd het een compromis: als douchebak een poly-betonplaat, wat neerkomt op maar een heel dun laagje niet-ecologisch kunsthars, gecombineerd met tegels op de badkamervloer en tegen de natte wanden. Want tegels zouden ook nog steeds hoog op de eco-lijst moeten belanden. Ons bad van quaryl (kwarts met een beetje acryl) is volgens de verkoopster ‘the next best thing’ voor het nog duurdere maar volledig ecologische staalplaten bad.

Moraal van het verhaal: ik ben blij dat we de juiste madam met de juiste achtergrond voor onze neus kregen, ik heb ook weer wat bijgeleerd, maar we zijn wel voor een gulden middenweg moeten gaan. It’s not easy being green. En het kost soms wel wat te veel☹️.

20 comments

  1. Nicole Orriëns · juni 14

    Ik snap wat je bedoelt. Het is duur om ‘green’ te zijn vaak.

    Like

    • resaarcle · juni 14

      Ik wou op de ‘like-knop’ duwen, maar dat dure is natuurlijk helemaal niet likebaar! 😉

      Like

  2. Eilish · juni 14

    Volgens mij kan een bad NOOIT ecologisch genoemd worden door het vele waterverbruik.
    Maar ja hoor, ik heb er ook ééntje, al 20 jaar, en van acryl bovendien. Ik mag/moet er elke week het stof uitdoen want wij nemen (20 jaar later en 20 jaar verstandiger) een (hoe langer hoe kortere) douche.

    Like

    • resaarcle · juni 14

      Je hebt een punt, hier in huis is het ook de douche die het meeste werk doet, het bad is voor de welverdiende momentjes van luxe. Ik had het hier wel puur over het materiaal van bad en douche, omdat ik er zelf voorheen nooit bij had stilgestaan dat daar ook keuzes in zijn. Gelukkig zijn er nog wel manieren om dat badwater nog ietwat zinvol in te zetten:
      https://resaarcle.wordpress.com/2016/04/05/het-kind-en-het-badwater/

      Like

      • Ageeth Mooij · juni 14

        Toen mijn zonen een stuk jonger waren gingen ik (of mijn man) regelmatig samen met een van hen in bad, voor de gezelligheid en de gesprekjes. De kinderen kunnen ook samen als ze jong zijn.

        Like

      • resaarcle · juni 14

        Zo gezellig! En waterbesparend 😄.

        Like

  3. Ineke · juni 14

    Oh goed om te lezen van de PUR vloer want was ook onze keuze. Maar nu gaan we dus ook op zoek naar ander alternatief.

    Like

    • resaarcle · juni 14

      Wij hebben nog kurk overwogen, maar dat zou geen goed idee zijn met kleine kinders die daar ongemerkt een doorweekt washandje op laten vallen dat je dan pas na je 2 weken vakantie ontdekt… Succes met de zoektocht. Tegels misschien?

      Like

  4. Billy · juni 14

    je kan natuurlijk ook altijd kiezen voor een tuindouche, met gras als vloer… 😉

    Like

  5. mamaloes · juni 15

    We hadden eerst een kurken vloer, maar door het vocht kwam die omhoog en dus zijn we overgeschakeld op keramisch parket. Ook de douche bestaat uit wandtegels en mozaïekvloer. Ons bad had een label ecologisch, maar was aangekocht door de vorige verbouwer, dus weet het fijne er niet van. Uiteindelijk gebruiken we het helemaal niet tot zeer zelden… Als lavabo-onderstel hebben we een lengtedoorsnede van een boomstam… Niet evident nee, maar jullie zijn goed op weg!

    Like

    • resaarcle · juni 15

      Wauw, een boomstam, dat is speciaal!

      Like

      • mamaloes · juni 18

        Ik zal eens een blogje over het badkamerinterieur schrijven, speciaal voor jou ;o) Onze tafel is trouwens ook een boomstamdoorsnede :o) Daar heb ik al eens over geschreven :o)

        Liked by 1 persoon

  6. LJ · juni 21

    Niet simpel! Maar moest iedereen er al zoveel op letten als jullie, de wereld zou een pak euh ‘schoner’ zijn!

    Liked by 1 persoon

  7. natuurfreak · juli 13

    Best een interessant artikel

    Liked by 1 persoon

  8. Pingback: Knock on wood | resaarcle
  9. Pingback: D-day | resaarcle
  10. Pingback: Spring eens binnen! | resaarcle
  11. Pingback: Het mysterie van de kleine kleerkast | resaarcle
  12. Pingback: Wat onze badkamer mist | resaarcle

Geef een reactie

