Aiai

image

Maandag 8 augustus was het Earth Overshoot Day. De dag waarop we alle hernieuwbare bronnen voor dit jaar in principe opgebruikt hebben en we dus beginnen knabbelen, verslinden, vreten aan de bronnen die onherstelbaar verloren gaan. Vorig jaar was dat ‘pas’ op 13 augustus. We schuiven dus op, in de verkeerde richting. Halverwege het jaar is het op. Niet goed bezig.

Het heeft natuurlijk niet veel zin om in het negatieve te blijven hangen. Beter is het om meteen te kijken wat we eraan kunnen doen. Ik, jij, hij of zij (tja, ik hoor dat in mijn hoofd automatisch op een Clouseaumelodietje, hoewel dat nummer eigenlijk van net na ‘mijn tijd’ is). Greenpeace heeft er wel een boodschap bij waar ik iets aan heb: ‘Alles begint bij jezelf.’ Door bijvoorbeeld iets eenvoudigs als je bestek afwassen na de picknick, in plaats van plastic bestek gebruiken dat je na 1 keer wegwerpt. Daar kan ik iets mee. Het bestek is natuurlijk maar een voorbeeld. Ook om te tonen dat het niet enkel de grote verhalen of grote inspanningen zijn die het verschil kunnen maken. Kleine beetjes maken een groot.

Wat zie jij wel zitten om Earth Overshoot Day volgend jaar weer een beetje in de juiste richting te duwen? Ik doe graag met je mee!

 

11 comments

  1. Le petit requin · augustus 19, 2016

    Zucht… zo jammer dat het weer slechter geworden is tegenover vorig jaar! Goed dat je hier aandacht voor hebt; ik moet eerlijk zeggen dat ik het compleet uit het oog verloren was.
    Onze belangrijkste verandering het komende jaar is dat we het gaan proberen doen zonder eigen auto. Straks ga ik de huidige verkopen, vorige week reden we voor het eerst met een Mobility-wagen (zo’n beetje de Zwitserse Cambio). En volgende week gaan we – in plaats van met de auto – met de trein naar de Alpen. ’t Is nog wat afwachten of het een definitieve beslissing wordt, omdat o.a. onze verplaatsingen naar België tot nu toe altijd met de auto gebeurden en openbaar vervoer daar niet altijd een goed alternatief biedt, maar we gaan er alleszins keihard voor om het te laten lukken!

    Like

    • resaarcle · augustus 19, 2016

      Dat vind ik zo’n knap plan! Ik zou ook zonder auto willen, maar we krijgen het precies niet zo praktisch geregeld, ook omdat mijn vriend voor zijn werk vaak op lastige uren weg moet én omdat we uit de stad zijn getrokken. Ik duim in elk geval dat jullie plan lukt!

      Like

      • Le petit requin · augustus 22, 2016

        Het is ook niet evident he! Een auto geeft natuurlijk een bepaalde vrijheid en zeker als je hem op ambetante uren nodig hebt, is het ook gewoon handig. Wat dat betreft hebben wij het makkelijker, omdat we alle verplaatsingen naar werk, universiteit, winkel… met het openbaar vervoer of met de fiets kunnen doen. ’t Zijn enkel onze uitstappen in het weekend en onze bezoeken aan België, waarvoor we eigenlijk echt een auto “nodig” hebben. Sowieso zijn jullie al op zoveel gebieden goed bezig en twijfel ik er ook niet aan dat jullie die auto bewust gebruiken (en dus niet om bij wijze van spreken naar de bakker 300m verder te rijden 😉

        Liked by 1 persoon

  2. Oudmaarnietversleten · augustus 20, 2016

    Minder vaak de auto pakken en lekker fietsen of wandelen. Plastic bekertjes hebben we al heel lang afgeschaft net als de gekleurde sponsjes die niet vergaan bijna. Gewoon met het doekje lukt het ook.

    Like

    • resaarcle · augustus 20, 2016

      Goede voostellen! Minder auto en meer fietsen, check! Die sponsjes ga ik inderdaad ook eens laten. Ik zag op een blog gehaakte wasbare afwasdoekjes, gemaakt van zpagetti. Dat ga ik eens namaken!

      Like

      • Oudmaarnietversleten · augustus 20, 2016

        Ja die doekjes brei ik ook altijd, garen genoeg op rommelmarkten dus ook nog eens voordelig.

        Like

  3. hanneverleysen · augustus 21, 2016

    Altijd pijnlijk om te zien hoe ondankbaar we met onze mooie aardbol omspringen…

    Like

  4. Sheila @ beineffable.com · augustus 21, 2016

    Pff… zo frustrerend. Vooral omdat ik denk dat we in Nederland en België in het algemeen al goede maatregelingen nemen. Maar daar tegen over staan landen zoals Amerika (waar je bij de Wallmart voor élk gekocht artikel een plastic tas krijgt – verschrikkelijk) en China waar milieu bewust bezig voor veel mensen überhaupt een onbekend begrip is. Ik realiseer wel dat ik eerst bij mezelf moet starten, alvorens ik met een vinger naar een ander wijs. Dus dat doe ik.

    Bijvoorbeeld: ik gebruik de Dopper als een waterfles, ik koop veel tweedehands (kleding, speelgoed en meubels) en verkoop zelf van alles, ik hergebruik plastic zakjes, ik doe de wasmachine niet aan als er weinig in de trommel zit, ik doe de lichten altijd uit als ik de kamer uit ben. Voor een picknick neem ik nooit dat slappe plastic bestek mee. Ik gebruik gewoon normaal bestek, dus dat gaat ook altijd mee naar huis terug. Er zijn zoveel dingen die je kan doen.

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · augustus 22, 2016

      Een tas per artikel? Echt? Dat is echt te gek voor woorden.
      We doen hier inderdaad al wel ons best, maar ik denk dat het nog beter moet kunnen. Ik probeer in de winkel bijvoorbeeld voor producten in een kartonnen verpakking te kiezen om dan thuis te komen en te merken dat het stiekem toch ook nog eens binnenin in plastic zit. Gromgromgrom.
      Hoera voor je Dopper, je picknicks, je wasjes en je lichtjes. Ik doe al mee (met een Klean Kanteen dan)! Wie nog?

      Like

  5. mamaloes · augustus 22, 2016

    Ferm, die positieve noot, Saar! Daar kunnen er nog velen een voorbeeld aan nemen! Het kan anders ;o)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

