Hoera, onze wasmachine is kapot!

wassalon2

Geen alledaagse titel, dat besef ik. Het ding heeft ongeveer 13 jaar dienst gedaan. Begonnen in mijn appartement toen mijn flatgenote niet alleen mijn broer, maar ook haar wasmachine inpakte (een vriendin als schoonzus, ik kan het iedereen aanraden!). Heeft dan eerst enige tijd enkel mijn wasjes gedraaid, toen ik dan eindelijk mijn prins aan de haak sloeg ook zijn wasjes. Sinds onze koters er zijn mogen ook hun wasjes meedraaien natuurlijk. Het ding heeft na al die tijd al wat verhuizen en oplapbeurten geweten. Maar sinds een week of 3 wast het ding niet alleen de kleren, maar ook in één moeite de vloer. En dat was toch niet echt de bedoeling.Ik ga natuurlijk eerst eens checken of ik een handige Harry kan inschakelen om de wasmachine te redden. Maar ik vrees er wat voor. Het deurtje heeft ook al wat tape nodig om niet uit elkaar te vallen. Ik denk dat het ding echt het beste van zichzelf gegeven heeft. Tijd voor een nieuwe machine dus. En die had ik dan graag zo groen mogelijk gezien.

Een vriendin kocht onlangs een wasmachine-en-droogkast-in-één. Ik heb altijd begrepen dat droogkasten enorme energieslurpers zijn, maar ik had heel even de hoop dat zo’n dubbel ding alvast minder verbruikt dan de 2 apart. Blijkt inderdaad zo te zijn. Maar ja, blijkt ook nog altijd meer verbruik te zijn dan geen droogkast. Toch nog maar droogrekjes dan!

We gaan sowieso al een A+++ toestel kopen en wassen met regenwater, maar dit is eigenlijk een moment waarop ik liever in Nederland had gewoond. Want daar hebben ze Bundles. Het komt eigenlijk hierop neer: terwijl bedrijven er tegenwoordig goed in zijn om toestellen zo te programmeren, in te stellen, betoveren, weet ik veel, dat ze nog het liefst kort na de garantieperiode de geest geven, wil Bundles net voorkomen dat er nog meer wasmachines op het schroot belanden. Daarom verhuren ze eigenlijk machines aan huis. Het toestel (en dus ook het onderhoud) blijft in hun beheer en je neemt een soort wasabonnement dat afgesteld is op jouw gewoontes en noden. Zij hebben er baat bij dat hun machines hen zo weinig mogelijk kosten leveren, dus ze gaan voor een lange levensduur. Moest ik niet net heel erg recent in ons droomhuis ingetrokken zijn, dan zou ik een verhuis richting Nederland misschien nog wel overwegen 🤔.

Ook benieuwd naar stiekeme energievreters in huis? Hier ontdek je er alles over!

 

22 comments

  1. Eilish · september 20

    Zijn er nu geen droogtrommels met warmtepomp (veel zuiniger dus)?
    Succes met de zoektocht naar het juiste toestel. Zo een machines moeten hard werken in gezinnen, dus mag die zeker van kwaliteit zijn.

    Like

    • resaarcle · september 20

      Aha, goeie tip! Ik zal eens zoeken. Nu moet ik wel toegeven dat ik was ophangen af en toe nog wel als min of meer ontspannend kan beschouwen, tenzij ik ’s avonds als ik mijn bed in wil nog een stapel ontdek.

      Like

      • Eilish · september 20

        Ik heb een droogkast en zonnepanelen die teveel produceren, en toch hang ik ook nog was buiten.
        Die geur van buiten daar kan niets tegenop!

        Liked by 1 persoon

  2. Heidi · september 20

    Gezien waterschade: check even je brandpolis. Bij ons stond dat in de kleine lettertjes, en wij kregen een vergoeding van de verzekering toen onze wasmachine kapot was.
    Ook de droogkast is vervangen ondertussen, en wij hebben een energiezuinig toestel met warmtepomp. Ik zou dat echt niet kunnen missen met de was van 6 personen… Kleren die uit de droogkast komen kunnen dikwijls zo in de kast, dus dan bespaar je weer op strijken (zowel het werk op zich, als de energie)

    Liked by 1 persoon

  3. Ingeborg Bulckens · september 20

    Inderdaad, een vriendin als schoonzus is geweldig! En nu hebben we zelfs hetzelfde wasmachine; wauw… Leve de roomies! 🙂

    Like

  4. Samaja · september 20

    13 jaar voor een wasmachine, dat is niet slecht. Ik hoorde van een vriendin dat die van haar al na 4 jaar kapot was en ze bij de winkel zeiden dat dit normaal was!

    Like

    • resaarcle · september 20

      Dat is dus het venijnige, he, tegenwoordig wordt dat ingebouwd, dat die dingen kapot gaan!

      Like

  5. Menck · september 20

    Als ik me niet vergis, zijn de energiequoteringen onlangs veranderd. Top of the range is nu A (en niet langer A+++), gevolgd door B, C, etc.
    Succes met de aankoop!

    Like

  6. @matroosbeek · september 20

    Ik woon in Nederland, maar van de bunddles had ik nog niet gehoord… Onlangs wel een nieuwe wasdroger gekocht met warmtepomp. Deze is écht heel zuinig. Maar wordt hier sowieso enkel gebruikt bij nat weer. Lang leve de waslijn!

    Like

  7. Daisy Dingen · september 22

    Wij hebben ook geen droger, ik zou ook echt niet weten waar ik hem zou moeten laten haha. Ik heb er wel vaak over gedacht hoe handig ik het zou vinden…. Vooral in de winter vind ik drogen op rekjes erg onhandig. Maar ach, tot nu toe doen we het ermee en het gaat. Bundle heb ik nog nooit van gehoord… Misschien iets voor als mijn wasmachine het ooit begeeft (maar pleaseee voorlopig nog niet).

    Liked by 1 persoon

  8. Mrs. T. · september 24

    Kom natuurlijk ook even hier kijken. Leuke blog heb je!
    En tja, die machines en elektronica van tegenwoordig. Het is niet meer zoals vroeger! 😉 Deze week nog een nieuwe mobiel gekocht omdat mijn vorige na pak ‘m beet 20 maanden toch echt vond dat ie met pensioen mocht. En ik doe er niet eens zo heel veel rare dingen mee hoor.

    Like

  9. Ineke · september 24

    Wauw zo apart die bundle. Lijkt me verdomd handig zeg!

    Liked by 1 persoon

  10. Dirk · oktober 3

    Over wasmachines ga ik me niet uitspreken, daar ben ik zoals de meeste mannen een complete leek in 🙂 Maar wat me vooral opvalt op je blog, is het leuke, aangename en vooral sprankelend glimlachende taalgebruik, Je hebt echt een vlotte pen, amai ni 🙂 Hier kom ik zeker nog eens proeven van je schrijf talent 🙂

    Like

    • resaarcle · oktober 4

      Wat een fijn compliment, bedankt! Ik weet ook niks over wasmachines, hoor, alleen dat ik wil dat de mijne niet veel verbruikt.

      Like

  11. Pingback: Een andere manier van denken | resaarcle

Geef een reactie

