Toch een mooi ding

image

Ergens halverwege het najaar voel ik het meestal al kriebelen. Dan wil ik op zoek naar een agenda voor al mijn mooie toekomstplannen. Ik ben nog van de oude stempel: een agenda is iets om in te bladeren, die smartphone-versies zijn niks voor mij. Hoewel dat laatste natuurlijk wel de ecologische versie genoemd zou kunnen worden. Dus ga ik het liefst op zoek naar een papieren exemplaar dat zich zo vriendelijk mogelijk gedraagt tegenover de wereld.

En dan kom ik dus al snel uit bij de mooie agenda’s van Oxfam. Je hebt ze in het groot, in het klein, met een softcover of hardcover. Het gerecycleerde papier wordt met inkt op basis van vegetale olie bedrukt. De lijm is milieuvriendelijk, hun productieproces wordt met renewable energy aangedreven. Tot slot zijn ze Made in Belgium. ‘With love’ zelfs. Need I say more? Ah ja, je wordt ook nog eens vriendelijk aangemoedigd om hem te recycleren als je er klaar mee bent. Maar ik hou ze liever bij. Dan blader ik er later nog eens in en kan ik me weer leuke acitiviteiten voor de geest halen. En dat kan niet met een smartphone-agenda! Die mooie boekjes passen helemaal in mijn kraam!

Vorige week kwam ik anders wel een stevig alternatief tegen voor de mooie papieren agenda’s. Notitieboekjes van steen… Van steen! Als zij agenda’s op de markt gooien, ga ik mijn jarenlange trouw aan Oxfam misschien toch eens opzij moeten zetten.

19 comments

  1. eenwereldvansofie · oktober 11

    Ik hang ook nog steeds vast aan de papieren agenda.. Je kan er toch net meer kanten mee uit dan een digitale. En die van Oxfam zijn gewoon top!

    Liked by 1 persoon

  2. Kelly · oktober 11

    Ik blader in mijn Google Calendar ook af en toe terug hoor, dat kan zeker wel! 😉 Ook handig/sneller om op te zoeken wanneer ik die of die persoon nu alweer voor het laatst had gezien. Maar vroeger, toen ik ook nog van de papieren agenda’s was, wilde ik ook alleen die van Oxfam!

    Like

    • resaarcle · oktober 11

      Aha, ik wist niet dat dat kon, dat terugbladeren! Wie weet ga ik ooit overstag voor een Fair Phone 🙂

      Like

  3. Falderie · oktober 11

    Ik ben ook pro papieren agenda!
    ik koop er traditiegetrouw altijd een nieuwe op de boekenbeurs. nog even geduld dus… 🙂

    Like

  4. geertruurzaam · oktober 11

    Tot ergernis van de man doe ik ook niet mee met de telefoonagenda, en maan ik hem af en toe aan om samen de papieren versie te bespreken. Geen agenda hier, maar een gezinskalender die prominent in de keuken hangt. Ik kan anders echt meer ontcijferen voor welk kind welke afspraak ook alweer was 🙂

    Like

    • resaarcle · oktober 11

      Als mijn kinders groter zijn, ga ik ook zo’n gezinskalender ophangen. Lijkt me handig, zo’n overzicht.

      Like

  5. Matroos Beek · oktober 11

    Ben ook verzot op mooie agenda’s. Ik heb er drie. Kan niet zonder… en ik zie altijd mooiere en betere die ik dan ook wil. Het is een verslaving. Je hebt het of je hebt het niet. Jij hebt het duidelijk ook. Mooi exemplaar van Oxfam… ik overweeg…

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · oktober 11

      3! Aiai, verwarring alom! Of noteer je dan braafjes elke afspraak in elke agenda?

      Liked by 1 persoon

      • Matroos Beek · oktober 11

        Een voor thuis, een voor school, een voor mijn onderneminkje… En dan alles samen digitaal. Best veel, maar het kan moeilijk anders. Misschien wel, maar ben nu eenmaal zot van agenda’s.

        Liked by 1 persoon

  6. loesjezaakjes · oktober 11

    Hoera voor de papieren (of stenen) agenda’s! Ik hou ook van het doorbladeren en terugkijken naar de activiteiten. *boekjes- en schriftjesfan*

    Liked by 1 persoon

  7. Saar · oktober 11

    Voor de ‘gewone ‘dingen gebruik ik de agenda op mijn telefoon en voor mijn studie heb ik nog een ouderwetse schoolagenda. Deze is mooi!

    Liked by 1 persoon

  8. Le petit requin · oktober 12

    Oh, die stenen agenda’s zijn mooi! En leuk, ik had geen idee dat je uit steen papier kan maken!
    Al ga ik waarschijnlijk, als ik de tijd vind, opnieuw voor een zelfgemaakt exemplaar; hopelijk niet op basis van een leeg (en niet echt fair) notitieboekje zoals dit jaar, maar zelf geprint. Of het helemaal eco is, betwijfel ik met al dat printen, maar ’t is op zijn minst toch al zeker fair 🙂

    Like

    • resaarcle · oktober 12

      Ik wist ook helemaal niet dat dat kon! Wauw, een zelfgemaakt exemplaar. Tof! Er bestaat een lettertype met minuscule gaatjes waardoor je minder inkt verbruikt. Misschien is dat wel iets om jouw zelfgemaakte exemplaar wat meer eco te maken!?

      Like

      • Le petit requin · oktober 12

        Ja, dat ga ik waarschijnlijk inderdaad doen! Al vind ik dat lettertype voor grote titels niet zo mooi (dan zie je de gaatjes teveel), dus ’t zal afhangen van hoe het lettertype dat ik voor grotere tekst kies erbij past 😉

        Liked by 1 persoon

  9. H* · oktober 13

    Je brengt me weer op duurzame ideeën die nog nooit bij me opgekomen zijn. Ik moet mezelf altijd bedwingen om niet belachelijk vroeg al een agenda te gaan kopen, maar dit beschouw ik als de aftrap!

    Like

  10. Evi · oktober 16

    Ik kan niet zonder een papieren agenda. Erg mooi exemplaar trouwens!

    Liked by 1 persoon

  11. tessvd · oktober 23

    Ik verkies ook een papieren agenda, omdat ik meer details over een bepaalde afspraak kan inschrijven zoals adres, noodtelefoonnummers, uur van afspraak, … En in een smartphone-agenda is daar te weinig plaats voor. Ook gebruik ik een papieren agenda als reserve, voor moest de GSM het niet doen of kapot is. Zodat ik altijd iets bij de hand heb, als ik bij iemand ter plaatse een afspraak moet maken. Ik heb voor volgend jaar, een exemplaar van Flow Magazine. Ook hele leuke illustraties!

    Liked by 1 persoon

  12. Pingback: Lang leve de nuttigheid! | resaarcle

Geef een reactie

