Het nut der Grote Lege Glazen Potten

spider

Kriekjes gegeten, mmmm. Pot choco leeg, dedju. Appelmoes gesmikkeld, njam. Meestal gaan die lege glazen potten hier de glasbak in want ik moet me wat inhouden om niet te hamsteren en alles om te dopen tot DIY-projectjes of knutselmateriaal. Maar er blijft toch altijd één lege glazen pot in mijn kast staan. Liefst een hele hele hele grote.

Maar waarom dan? En waarom is die het liefst heel heel heel groot?

Omdat dat mijn redding is, mijn enige manier om niet luid gillend weg te rennen. Al dat milieubewust zijn heeft namelijk zo z’n gevolgen. Ik krijg het niet gedaan om spinnen dood te slaan (ook wel omdat ze misschien tijdens de moordpoging gaan lopen en achter een kastje kruipen en dan later boos weer eens tevoorschijn komen en misschien vriendjes meebrengen). Gek genoeg ben ik wel nogal selectief in de dierlievendheid. Muggen, kleine kriebeldiertjes en andere ongewenste meerpotige kleine huisgasten worden meedogenloos platgemept. Maar muizen, bijen en spinnen krijgen de vriendelijke aanpak. En in het spinnengeval is dat dus de Grote Lege Glazen Pot.

Dat gaat dan als volgt. Je ziet een spin. Soms een hele grote. Je schrikt, springt op, gaat de achterdeur openzetten – waarom in godsnaam? Dat wordt straks duidelijk – en rent naar de kast. Je neemt de Grote Lege Glazen Pot en grist op je weg terug nog snel een A4-tje uit de papierdoos. Je draait snel het deksel van de GLGP en plaatst hem over de ongenode gast. Dankzij het grote formaat van de GLGP is er voldoende afstand tussen je eigen hand en het spinnebeest. Je schuift het A4-tje tussen de GLGP en de muur/grond/kast en draagt alles, dapper niet-gillend, naar de achterdeur. Die staat gelukkig al open – aha, wat handig! – want je bent in deze crisisituatie gegarandeerd alleen thuis en je hebt maar twee handen en die zitten al vol pot en papier en een verwarde, wild trappelende spin daartussen. Je zet de GLGP met het papier eerst onderaan buiten op de grond, tilt de GLGP vlug op, springt achteruit om het monster alle ruimte te geven en tzadaa! In één adem een spin gered, je eigen cool bewaard en eventuele toekijkende kindjes zachtheid voor de natuur en al zijn wondere wezens meegegeven.

Vandaag kon ik met de GLGP eens een ander diertje uit ons huis redden. Een hele grote sprinkhaan. Prachtig beest. Bijna omgedoopt tot huisdier. Toch maar niet gedaan.

Dus. Wat staat ons nu allemaal te doen? Zo snel mogelijk die grote pot choco leegeten natuurlijk. Ah ja.

10 comments

  1. Kelly · oktober 14

    Ik doe hetzelfde maar dan met een glas. Hoera voor spinnenredders!

    Liked by 1 persoon

  2. Le petit requin · oktober 14

    Hahaha, de GLGP, zalig gevonden! Spinnen worden hier op dezelfde manier buitengezet, al houden we er niet speciaal een glazen pot voor aan de kant; met gewone potjes of glazen gaat het ook.
    En je bent zéker niet de enige met een selectieve dierenliefde 😉

    Like

  3. Matroos Beek · oktober 14

    Ik neem ze gewoon vast. Geen probleem. Maar o wee als er een muis in mijn buurt komt…en die vang je niet zomaar in een potje. Maar mijn kat vangt ze wel.

    Like

    • resaarcle · oktober 14

      Ieks, aan de pootjes komen, da’s niks,voor mij. Muisjes worden hier zonder gegil in een speciaal ding gevangen en ver van de voordeur weer vrijgelaten.

      Liked by 1 persoon

  4. geertruurzaam · oktober 14

    Hier in huis is manlief degene die hard roept als er een spin gesignaleerd wordt 🙂
    Ik zet ze ook altijd buiten d.m.v. jouw methode.

    Like

  5. Joni - hfdst 3 · oktober 14

    Ik zou dat wel willen. Maar niet kunnen zonder 15x hart-attackskes. Mijn methode is dus het lief roepen 😄

    Liked by 1 persoon

  6. Evi · oktober 16

    Zou ik wel willen doen mocht ik er niet zo een schrik voor hebben. Maar ik probeer het lief te overtuigen om jouw methode toe te passen!

    Like

Geef een reactie

