Hoe Buy Nothing New Month verliep

image

Ik ging dus meedoen! Vol enthousiasme!

Wat ik een beetje vergeten was toen ik vrolijk blogde dat ik ging meedoen, was dat ik al een hele tijd in het eerste weekend van oktober een weekendje weg met vriendinnen geboekt had. Opzet van het weekend was gezellig keuvelend winkeltje in en uit tenen in Lille. En gezellig was het! Ik heb me shopgewijs nog wel wat kunnen inhouden. Enige buit: een nieuwe zwarte trui (nu heb ik dus in totaal 2 truien, een vuilroze en die nieuwe zwarte). Tweedehands kopen mocht wel, dus ik was dolblij met het tweedehandse heuptasje dat ik op de markt vond, want mijn exemplaren waren allemaal onherstelbaar stuk. En ik was ook euforisch toen ik voor de dochter van bijna 4 hét ideale souvenirtje op een rommelmarkt vond: 5 kleine figuurtjes van de Snorkels. Ik denk dat ik er zelf helemaal even blij mee was. Man kreeg rillette als souvenir (eten mocht ook volgens de kleine lettertjes!) en onze kleine freggel is nog te klein om eender wat te beseffen dus die kreeg gewoon zijn mama terug. En oh ja, oeps, ik stuurde mijn gezinnetje ook een kaartje. Ai, niet bij stilgestaan.

En toen was het dus nog maar 2 oktober. Geen goede start.

Beetje slechte timing ook, die uitdaging,  want ons manneke had nieuwe schoenen nodig. Dat groeit echt als kool, die kinders. Ik heb me laten vertellen dat kindervoetjes niet geschikt zijn voor tweedehandsschoeisel omdat schoentjes te veel de vorm van voetjes aannemen, dus het moesten er nieuwe worden. Ik kon het manneke moeilijk op kousenvoeten naar buiten sturen. Meisje bleek ook een dikke maat te klein te dragen. En ze moesten nog allebei bottekes om te spelen in onze zandbak die wij tuin noemen.

5 oktober, het wordt wat frisser buiten. Ik koop voor ons freggeltje 2 t-shirtjes met lange mouwen. Ik stapte wel eerst zoals gewoonlijk een tweedehandswinkel binnen, maar vond niks in zijn maat. Pas na het passeren van de kassa in Hema besefte ik dat nieuw kopen niet mocht van mezelf. Ik ga toch echt eens moeten beginnen streng zijn tegen mezelf!

10 oktober. Geen nood aan koperij gevoeld. Oef. En ik heb heel flink wat kledij zitten herstellen in plaats van naar de winkel te rennen voor iets nieuws.

Ergens halverwege Buy Nothing New Month – 18 oktober – vertrek ik thuis vrolijk fietsend naar het werk. Na 6 minuten begint het te druppen, 2 minuten later heb ik mijn regenbroek aan en fiets ik fluitend tussen de druppels verder. Tot plots blijkt dat mijn schoenen die plonsbui niet aankunnen. Na 40 minuten fietsen staat er water in die schoenen en zijn mijn sokken doorweekt. Dus ik heb me na mijn vergadering laten verleiden om 2 paar nieuwe sokken te kopen zodat ik de rest van mijn werkdag op droge kousenvoetjes kon verderzetten terwijl mijn schoenen onder de verwarming stonden… Ik heb heel heel heel even overwogen om ook maar meteen nieuwe schoenen te gaan kopen, maar dat vond ik er toch wat over.

20 oktober, bijna de maand door, jochei! Maar ai, mocht de dochter dit weekend en volgende woensdag niet naar een verjaardagsfeestje? Daar hoort een cadeautje bij, toch? Aiai, te laat wakkergeschoten om de tweedehandsmarkt in te schakelen. Toch even bij de speelgoedwinkel langs dan. Sorry, belofte, niet flink van mij. Maar dat verjaardagsfeestje voor binnen 2 weken, daar ga ik nu meteen voor op tweedehandscadeautjesjacht! Op kapaza vond ik een leuk spel, ik fietste zelfs dapper heel wat kilometers om, om het op te halen. Ik stond voor een gesloten deur. Mijn mails om een nieuw overdrachtsmoment te prikken kregen geen antwoord. Dus ik ben helemaal teleurgesteld toch weer in die speelgoedwinkel beland.

28 oktober, halloween op school. Niks nieuws gekocht om de kindjes toch leuk verkleed de deur uit te sturen. Eindelijk doe ik het eens goed!

Dus. Ben ik tevree over mijn Buy Nothing New Month? Nee, helemaal niet. Een trui, een kaartje, sokken, 4 paar kinderschoenen, 2 t-shirtjes en 3 gezelschapsspelletjes als cadeau. Vaak had ik het idee dat ik dringende dingen nodig had waarbij ik de tijd niet wilde/kon nemen om voor tweedehands te gaan. Maar ik vond het wel positief dat ik geen kopen-om-te-kopenneigingen had. En eigenlijk, eigenlijk, als ik die aankopen eens heel goed bekijk, zijn het vooral die kindertjes die mij tot al dat kopen aanzetten!! ☺️

21 comments

  1. Samaja · november 1

    Al bij al heb je dat toch heel goed gedaan. Dat de kinderen nieuwe schoenen nodig hebben, dat is een geval van overmacht! Net zoals die natte sokken :-).

    Liked by 1 persoon

  2. Kelly · november 1

    Oei. 🙂 Het bevestigt wel weer dat je tijd nodig hebt, als je ‘groen’ wil leven.

    Like

    • resaarcle · november 1

      Inderdaad. Maar goed, het zaadje is geplant, niets houdt me tegen om in november een tweede poging te wagen! Ik ga alvast alles wat ik koop blijven noteren, dan krijg ik een overzicht.

      Like

  3. ecosjop · november 1

    Hier ook vooral de kinderen die tot aankopen aanleiden. En het starten van komboecha, zulke grote potten had de kringloop ook niet die ik nodig had. Wel leuk om eens extra na te denken voor je iets koopt. De bewustwording is al heel wat toch?

    Like

  4. geertruurzaam · november 1

    Inderdaad, het is hier ook vooral de bewustwording die telt!
    Want ja, ook ik deed heel wat aankopen afgelopen maand, maar wel allemaal dingen die “nodig” waren of waar in elk goed was nagedacht.
    En ja, kinderen… nu heb je in elk geval iemand op de schuld op te steken 😉

    Liked by 1 persoon

  5. H* · november 1

    Interessant om te lezen. UIteindelijk leer je juist het meest van de moeilijke momenten en ‘missers’ denk ik. Bijvoorbeeld dat je je echt goed moet voorbereiden als je alles tweedehands wilt doen (en zelfs dan lukt het niet altijd). Ik heb zelf geen kinderen en ik kan me voorstellen dat dat het een stuk makkelijker maakt. Zou me zeker niet schuldig voelen over een paar goede nieuwe kinderschoenen! Ze moeten immers nog hun hele leven door op die voeten.

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · november 1

      Klopt, als het allemaal van een leien dakje loopt, is er eigenlijk ook niks aan, he. Maar toch fijn dat het bij nou wel lukte!!

      Like

  6. AroundSan · november 1

    Ik vind dat je het goed gedaan hebt hoor! Zeker als je normaalgesproken veel meer koopt in een maand. En dat van die kinderschoenen… Tja, dat is gewoon écht nodig!

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · november 1

      Ik weet niet goed of ik normaal meer koop, dat ga ik echt eens moeten onderzoeken!

      Like

  7. Falderie · november 1

    Ik vind het best goed gedaan. Je hebt alleen iets gekocht als het nodig was, behalve dan misschien die sokken. Maar een beetje comfort mag ook he… 😉

    Like

    • resaarcle · november 1

      Die sokken vind ik zelf minder erg dan de 3 verjaardagscadeaus. Daar had ik toch wat tweedehandser te werk kunnen gaan.

      Like

  8. Tijd voor iets anders · november 1

    Ik ken het gevoel! Ik nam vorig jaar ook deel (dat kan je hier lezen: http://tijdvoorietsanders.blogspot.be/2015/11/ode-aan-het-handwerk.html ), maar vrees dat de wintermaanden – zeker met kinderen – de moeilijkste zijn om niets te kopen. Wat je wel leert in zo’n maand-zonder-nieuwe-dingen, is waar je alternatieven kan vinden. En dat leer je niet meer af! Volhouden dus! Ook met die drukke cadeautjestijd in het vooruitzicht…

    Liked by 1 persoon

  9. Le petit requin · november 2

    Tss, die kindjes toch he 😉
    Maar serieus: kinderen maken het ongetwijfeld een pak minder makkelijk om bewust (niet) te kopen. Bovendien, heb ik al gemerkt, zijn tijd en geduld een van de belangrijkste voorwaarden als je veel tweedehands wilt kopen (want vooraleer je effectief vindt wat je zoekt…) en dat is nu eenmaal niet altijd een optie.
    Het belangrijkste van zo’n deelname, vind ik vaak de bewustwording: zo zorgden de extra uitdagingen bij DZV dit jaar er bij mij toch ook voor dat ik bij een aantal zaken meer stilsta. Niet enkel die maand, maar ook daarna en dat is toch het belangrijkste. Benieuwd hoe het je de komende maanden gaat vergaan (en misschien doe ik dan ook eens mee; oktober was door de verhuis – en aankoop van een deel nieuwe meubels – sowieso een ramp :p).

    Liked by 1 persoon

  10. Oudmaarnietversleten · november 2

    Het is wel bewust ermee bezig zijn. volgende keer beter.

    Liked by 1 persoon

  11. Mathilde Maijer · november 3

    Fijn blog, ik kwam het net tegen. Ik ga je volgen.

    Like

  12. loesjezaakjes · november 5

    Dat was ik tijdens het lezen inderdaad aan het denken, dat het met kinderen nog moeilijker is om geen spullen te kopen, ze hebben al gauw iets nodig of ze moeten naar een verjaardag. Toch mooi gedaan! Ik ben blij dat ik shoppen haat én dus zelden iets koop.

    Liked by 1 persoon

  13. Hilde · november 14

    In deze tijden, waarin consumeren hoog staat aangeschreven heb ik een mateloze bewondering voor mensen die het met (veel) minder kunnen doen dan een gemiddeld gezin. Lijkt me een hele uitdaging, al bij al toch goed gedaan vind ik (veel beter dan ik ooit zou kunnen).

    Like

    • resaarcle · november 14

      Ik denk ook altijd ‘alle kleine beetjes helpen’, dus zo probeer ik wat minder goed ging ook om te keren tot iets positiefs.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

