Minimalisme in mijn hoofd

img_0870

Ik ga graag en vaak op andere blogs lezen en ik kom tegenwoordig heel veel tegen over minimalisme. Dat vind ik altijd fantastisch, hoe mensen hun rommel kunnen wegdoen. Als hamsteraar kan ik daar alleen maar met open mond en jaloezie naar kijken.

Maar het lezen van deze blogpost, heeft toch een klein minimalistje wakkergemaakt dat stiekem ergens in mijn linker kleinste teen woont. Ik heb er namelijk geleerd dat minimaliseren eigenlijk veel ruimer gaat dan je ontdoen van overbodig spul. En dat spreekt me wel aan. Sindsdien zoek ik wat vaker rust. Ik merk dat vooral omdat de radio niet meer meteen aangaat thuis. Vroeger was dat het eerste wat ik deed als ik wakker werd. De radio op, geroezemoes, achtergrond, vulling. Nu vind ik het plots iets vervelends en heb ik het liever stil in mijn hoofd. Misschien is dat ook een beetje omdat wij het uit-knopje op onze zangerige praatgrage kleuter niet vinden (wij leven hier soms in een musical). De eerste mini minimaliseerstapjes zijn al gezet, maar er is nog een lange lange lange weg te gaan.

Ik voel het. Volgens mij ben ik langzaamaan klaar om eens aan dat echte minimaliseren te beginnen. Medehamsteraars bij ons thuis, u weze gewaarschuwd. Ik ben op pad. Naar lichtheid. En uw rommel ligt – onder, naast en tussen de mijne – op mijn weg. 😉

Wat kan jij zonder probleem wegzwieren en waaraan klamp je je vast?

18 comments

  1. Joni · november 15

    Herkenbaar! Ik ben zopas een tijdje thuis geweest, en kon genieten van een uurtje gewoon ‘in stilte in de zetel zitten’ en zo tot rust komen in het hoofd. Hier loopt eveneens een toekomstig K3-tje-of-iets-dergelijks-rond 😀
    Wat ik makkelijk kan wegzwieren zijn vooral kleren die niet meer passen.
    Ik ben er ook al in veranderd na 3x verhuizen op korte tijd, en sprokkel minder. Vind ik mooi van mezelf, ha!

    Liked by 2 people

  2. Kelly · november 15

    Toen mijn vriend zo’n anderhalf jaar geleden ook plots interesse begon te krijgen in minimalisme, viel het hem op dat de meeste zogenaamde minimalisten inderdaad bezig waren met hun huis opruimen. Terwijl het inderdaad net verder gaat dan dat. Fijn dat je die ontdekking ook hebt gedaan, het begin van een nieuw leven! 😀

    Liked by 2 people

  3. Samaja · november 15

    Ik kan vrij gemakkelijk dingen weggooien, tenzij er emotionele waarde aan vasthangt. Dat ene zwarte jurkje dat me herinnert aan een galabal uit mijn studententijd kan ik bijvoorbeeld niet weggooien, terwijl ik de hoop al lang heb opgegeven om daar nog in te passen.

    Liked by 2 people

  4. geertruurzaam · november 15

    Ik ben al lang bezig om te ontspullen – en daardoor meer rust te creëren. Het leven is al chaotisch genoeg met 4 kinderen en een man die in het buitenland werkt… 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. ecosjop · november 15

    De financiën zijn hier nog wel vaak de drempel, al word het steeds makkelijker om toch dingen weg te doen die veel geld gekost hebben. We kunnen nu eenmaal niet alles verkopen om snel van de spullen af te zijn. Dus hop naar de kringloop ermee!

    Liked by 1 persoon

  6. loesjezaakjes · november 15

    Het is niet altijd makkelijk. Ik ben van nature een minimalist, in die zin dat ik zelden iets koop. Maar de dingen die ik heb, kan ik moeilijk wegdoen. Vooral persoonlijke spullen dan.

    Liked by 1 persoon

  7. Matroos Beek · november 15

    Foto’s, mooie boeken én mijn poppen uit mijn kindertijd. Die zaken mogen niet weg. Als de rest laat ik makkelijk los. En ik probeer zo weinig mogelijk rommel te kopen.

    Liked by 1 persoon

  8. Ineke · november 16

    Ik ben begonnen met de keuken onlangs. Potten en pannen die al lang niet meer worden gebruikt gaan perfect naar goed doel voor tweede leven. Maar de stomer en ijsmachine neen daar kan ik nog geen afscheid van nemen ondanks ik ze minder dan jaarlijks gebruik.

    Like

  9. Hilde · november 17

    Sinds m’n ‘herfst opruimactie’ nog maar eens beseft hoeveel een mens onnodig bijhoudt. Alles wat emotionele waarde heeft kan ik maar moeilijk weggooien. Ik schreef er ook iets over in ‘Wat ik nooit zal weggooien’ ;-).

    Liked by 1 persoon

  10. Oudmaarnietversleten · november 18

    Weggooien doe ik zelden. Als het niet meer wordt gebruikt zet ik het eerst op de vliering en als het na 3 jaar niet gemist wordt gaat het naar de kringloop.
    Wij kopen alleen tweedehands dan kun je er wel gemakkelijker van af zien omdat je het niet duur hebt betaald. Toch ben ik altijd blij als ik weer eens goed heb gescoord.

    Like

  11. Mel · november 18

    Fijn om te lezen dat het artikel je inspireerde 🙂 Loslaten wordt alsmaar makkelijker: oefening baart kunst! Ik kan niet zeggen dat er nog iets materieel is waaraan ik emotioneel gehecht ben. Vorig jaar doneerde ik zelfs mijn trouwjurk aan Oxfam en ik heb er geen seconde spijt van. Er zijn natuurlijk wel dingen waar ik niet zonder kan, zoals mijn laptop, maar dat is omdat die een meerwaarde biedt aan mijn leven, niet om emotionele redenen.
    Hou je ons op de hoogte hoe de kleine minimalist in je evolueert?

    Like

    • resaarcle · november 18

      Wauw, zelfs je trouwjurk kunnen wegdoen, dat vind ik wel knap! Als er iets interessants te vertellen valt over mijn minimalistje, dan zal ik er zeker iets over schrijven! ☺️

      Liked by 1 persoon

  12. safealove · november 18

    Lijkt me zo heerlijk om alle nutteloze zaken de deur uit te doen. Helaas zit onze container steeds al propvol, tegen de tijd dat hij geleegd gaat worden.. Dus mijn minimalisme moet noodgedwongen worden geminimaliseerd .. 😕😉

    Like

    • resaarcle · november 21

      Misschien is de kringloopwinkel nog wel blij met de spulletjes die voor jou overbodig zijn, maar een ander blij kunnen maken!

      Liked by 1 persoon

      • safealove · november 21

        Oh ja.. zou ik ook kunnen proberen natuurlijk. Thanks voor de tip! 👍

        Like

  13. Mazzel · november 22

    Minimaliseren is inderdaad hip tegenwoordig! Ik ben ook al even aan het declutteren, maar vooral probeer ik qua materie veel nuttiger te denken in al dan niet de aankoop van iets. Hier staat de radio nog wel aan als er niemand thuis is, al is dat mss eerder om het eenzame karakter van een thuisblijfmama te verz

    Like

  14. Mazzel · november 22

    … te verzachten dus! Het blog van minimaliseren, meanderen kende ik nog niet! Thanks voor de inspiratiebron!

    Liked by 1 persoon

  15. Pingback: Groen voer voor onze wasmachine | resaarcle

Geef een reactie

