Een kleine stap voor de mens…

gas

… maar een belangrijke voor het milieu! Ik had al eens gemopperd over de greenwashing listen van onze gasleverancier, maar uiteindelijk zeggen daden meer dan woorden, dus ik heb de koe bij de hoorns genomen en mijn consumentenvel duur verkocht. Onze elekentrik halen we nog steeds bij onze oude vertrouwde energieboer, maar vanaf nu voorziet Eneco ons van gas, want volgens de Greenpeace ranking zijn zij een voorbeeld om te volgen. En dat steunen we dan graag! Zo’n overstap naar een andere (groenere) energieleverancier is trouwens een fluitje van een cent want je hebt gewoon je versgekozen leverancier te bellen en zij regelen alles.

Bij het doorgeven van de meterstanden voor de overname herontdekte ik terloops nog een gek pleziertje dat ik al een tijdje niet meer onderhield: meterstanden bijhouden! Eeuwen geleden deed ik mee met Energiejagers (een soort van tupperware-avonden maar dan met tips en tricks om je energieverbruik te doen dalen) en toen vond ik het gezellig om met die cijfertjes bezig te zijn en de balkjes van mijn verbruiksstaafdiagrammen (scrabblepunten!!!) te zien dalen. Had ik in het middelbaar maar geweten dat statistiek wél leuk kon zijn!

Nu we een nieuw plekje bewonen, moet ik misschien eens opnieuw beginnen met die cijfergekte om zo weer een beter zicht te krijgen op ons nieuwe verbruik. Want meten is weten, zegt de volksmond. Ben jij een cijferzoeker of eerder een go-with-the-flow-type?

21 comments

  1. Samaja · november 18

    Nu we verhuisd zijn, schrijf ik elke maand de meterstanden op. Zo kan ik nagaan hoe dat nu in de zomer echt zit met de zonneboiler en kan ik ook gewoon ons verbruik in de gaten houden.

    Like

  2. Matroos Beek · november 18

    Ik kijk niet echt naar de cijfers, maar let wel dagelijks bij alle handelingen én de verwarming op het zuinig gebruik. Ook heb ik bij mijn weten de beste energieleverancier. Groen en goedkoop.

    Like

  3. Eilish · november 18

    Meer dan 20 jaar in de boekhouding werken heeft van mij een cijfermaniak gemaakt (ieder diertje zijn pleziertje zeker) Ik hou elke dag de opbrengst van mijn zonnepanelen bij (bedroevend nu uiteraard) dus als ik weer recht heb op een certificaat dan is dat de dag zelf nog aangevraagd.
    Wat verbruik betreft : qua verwarming doen we elk jaar beter. Het feit dat de thermostaat hier iets lager staat en de verwarming iets vroeger uit gaat ’s avonds hebben daarvoor gezorgd.

    Like

  4. Mel · november 18

    Sinds vorige winter volg ik ook mijn meterstanden op. Motiveert om een dalende trend te zien! Dit is een goede gratis tool: http://www.energieid.be. Kan je jezelf vergelijken met gelijkaardige profielen in de streek, houdt statistieken bij én geeft maandelijks een reminder zodat je ’t niet vergeet.

    Like

  5. resaarcle · november 18

    Aha, bedankt voor die interessante link!

    Like

  6. loesjezaakjes · november 18

    Oops mijn energie-leverancier is niet zo groen… ik moet als parttime werkende alleenstaande wel op letten. Maar als ik er over nadenk, voel ik me toch niet zo goed bij mijn huidige leverancier. Ik dacht trouwens dat die wel nog meeviel, maar niet dus volgens greenpeace 😥

    Ik houd de cijfers niet echt bij maar het stond wel op mijn to-do-lijst om eens na te gaan.

    Like

  7. Hilde · november 19

    Ik doe al eens de test via http://www.mijnenergie.be om prijzen te vergelijken zowel van elekentrik (haha dat woord), aardgas of van beiden samen. Sinds naar hier verhuisd ook klant bij Eneco. Het hangt ook af van streek tot streek wie de meest interessante energieleverancier is zo blijkt. Meest interessant ook voor de portemonnee…

    Like

  8. Bertie · november 21

    De standen bijhouden doe ik niet meer. Sinds ik alleen woon leef ik zo eenvoudig dat het haast niet minder kan.
    ps Mooie weblog, maar ik zie geen volgknop :/

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · november 21

      Lang leve de soberheid! Leuk dat je m’n blog fijn vindt! Omdat ik stiekem een digibeetje ben, weet ik niet eens dat er een volgknop bestaat. Maar volgen lukt blijkbaar wel, want ik heb wel volgers. Zelf volg ik andere blogs door ze aan mijn gevolgde blogs toe te voegen. Ik zal eens zoeken hoe ik zo’n knop kan toveren. Tips welkom. 🤔

      Like

      • Mel · november 21

        Ik heb net volgknoppen toegevoegd op mijn site. Stuur je mij ’n mailtje? Dan reply ik met wat screenshots waar je ’t kan terugvinden 🙂

        Liked by 1 persoon

  9. Bertie · november 22

    Als je het goed vindt plaats ik je op mijn blogroll, kan ik je altijd vinden.

    Liked by 1 persoon

  10. elinevanantwerpen · december 1

    Grappig dat jij ook net een stukje schreef over hetzelfde onderwerp 🙂

    Meten… nee, dat doe ik niet. Je kunt met je vuilniszak op de weegschaal gaan staan, turven hoeveel minder je van van alles gebruikt, het zo gek niet bedenken. Voor mij hoeft het niet zo, het is een beetje als die lichaamsactiviteitstrackers (ook scrabble). De een zweert erbij, de ander snapt niet waarom iemand zo kan kicken op cijfertjes 🙂

    Like

    • resaarcle · december 1

      Ik vond het ook grappig om bij jou iets gelijkaardigs te lezen! Dat is dan toch teken dat het meer mensen bezighoudt, he!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

