Als de dijken breken

img_0972

Al vanaf de eerste aflevering zit ik met een lijf vol spanning te kijken naar deze onvoorstelbaar pakkende serie. Er wordt nergens met een vingertje gezwaaid en gezegd ‘als we niks doen aan die klimaatopwarming, dan krijgen we dit’. Geen ‘2020’ om een nabije mogelijke toekomst te schetsen. Het gebeurt gewoon. Nu. Hier. Bam. Daar is het.

Als je nog niet meekijkt, zou ik snel een inhaalmanoeuvre regelen want dit zegt naar mijn gevoel nog veel meer dan elke uiterst interessante documentaire over heel het klimaatgebeuren. De serie maakt het zo reëel, zo dichtbij, zo persoonlijk. Een uur na het kijken, zit ik nog steeds met dat drukkende gevoel in mijn borstkas. Beklemmend, beklijvend, beangstigend. Ik moest direct opzoeken waar ons dorp ligt ten opzichte van het zeeniveau.

Dit raakt.

19 comments

  1. Vlijtig Liesje · december 20

    Deze serie wil ik graag zien, hoewel het me ook best eng lijkt!

    Liked by 1 persoon

  2. geertruurzaam · december 20

    Ik heb de serie al gezien, via de Nederlandse televisie is hij al helemaal uitgezonden.
    Mocht je een aflevering willen terugkijken: http://www.npo.nl/als-de-dijken-breken/VPWON_1261083?source=suggestion&q=als%20de

    Liked by 1 persoon

  3. Leen · december 20

    De bomma woont in Antwerpen, op iets van een 6m boven de zeespiegel en dat is haar lang niet hoog genoeg. Ik overweeg een bootje als kado voor haar Kerstmis maar ik betwijfel of ze er de grap van zal inzien 🙂 Ze meent het echt, haar schrik. Ik moet toegeven dat ik ook direct gaan checken ben hoe hoog wij wonen – 80 meter, oef.
    Ik zit dus ook op het puntje van mijn stoel. Benieuwd hoe het gaat aflopen.

    Like

  4. Evi · december 20

    De aflevering van gisteren moet ik nog zien, maar de voorbije weken was ik er telkens stevig van onder de indruk.

    Liked by 1 persoon

  5. Josie · december 20

    Ik kijk graag, maar ik vind het wel geen topserie. Het scenario rammelt nogal eens stevig. Maar ik blijf met veel plezier kijken want de personages trekken wel aan en het is erg spannend.

    Liked by 1 persoon

    • Menck · december 22

      Ik treed u bij. Hoe de gebeurtenissen verlopen, is verstoken van alle realisme. Dat het scenario nogal rammelt, is wat mij betreft nog een understatement. Na twee afleveringen heb ik afgehaakt.

      Like

      • resaarcle · december 22

        Niet erg, dan is er meer voor ons. Ah nee, dat is enkel bij taart, zeker. 😉

        Like

  6. Matroos Beek · december 20

    Ik durfde er nog niet naar kijken omdat wij onder een zeedijk in NL wonen… De kust werd hier gelukkig flink versterkt de laatste jaren. Er ligt een roeibootje in onze tuin voor het geval dat…😉

    Liked by 2 people

  7. Bertie · december 20

    Het is een superserie, ik heb hem ook gezien. En genoten!

    Liked by 1 persoon

  8. Mrs. T. · december 20

    Ik vond het ook een erg mooie en indrukwekkende serie.

    Liked by 1 persoon

  9. ed mather · december 21

    ‘k Vrees dat de huidige vluchtelingenstromen peanuts zijn in vergelijking met de door klimaatrampen (droogte, overstromingen) veroorzaakte vluchtelingenstromen van de toekomst …

    Like

  10. Hilde · december 21

    Lijkt me idd een spannende reeks, helaas nog geen enkele aflevering van gezien, moet ik mss toch maar eens doen maar dat betekent ons TV abonnement verhogen… grrr.

    Like

  11. Eilish · december 21

    Ik neem de serie op, maar ben nog niet begonnen met kijken. Beetje schrik van ook. Ik moet al niet teveel nadenken over alle milieuproblematieken en over in welke wereld mijn kinderen volwassen gaan zijn, want ik zou zo depressief worden.

    Like

  12. bijsaramsades · december 21

    o, spannnend heb ik gemist 😦 zo te zien

    Like

  13. Mel · januari 11

    Op jouw aanraden bekeken. De Max, thanks 🙂

    Like

Geef een reactie

