Groen voer voor onze wasmachine

IMG_1014.JPG

Kleine wasjes, grote wasjes, doe ze in je wasmasjien. Laat maar lekker draaaaaaaiiiieueueueuh!

Als je eco gaat, dan moet je al eens iets nieuws durven uitproberen. Onze wasmachine heeft al dapper mee geëxperimenteerd. Maar dat ik zo’n lange blogpost over zoiets banaals zou gaan schrijven, dat had ík niet eens verwacht!

We begonnen gewoontjes met Ecover. Geen gekke overdreven geparfumeurde geurtjes aan onze was daardoor. Nu durf ik nog wel eens Ecover in de wasmachine gieten, maar ik hoor hier en daar geruchten dat zij niet meer de groenheid zelve zijn in hun productieproces, dus dat staat me wat tegen.

Ik ben ook een tijdje de alternatieve toer op gegaan met wasnoten. Dat zijn, tja, noten, die mee de trommel in gaan, rondjes meedraaien, je was proper krijgen en dan nog een paar keer meer kunnen ronddraaien tijdens volgende wasbeurten tot ze de gft-bak in vliegen. Ik was daar heel tevreden over, ook omdat ze in een stoffen zakje kwamen dat ik kon hergebruiken tijdens de boodschappen in bulkwinkels, dus er hing niks afval aan. Dat vond ik echt top. Maar na een hele tijd dacht ik bij mezelf ‘Waar komen die eigenlijk vandaan, die wasnoten?’ Want hier zie je dat natuurlijk niet aan de bomen groeien, he. India, bleek. Dat is ver en dus een serieuze voetafdruk om die wondernootjes tot bij mij te krijgen. Exit wasnoten. 😔

Af en toe belandt er eens een gekregen wasmiddelstaaltje in de machine. Ah ja, want weggooien zou ook verspilling zijn. Maar ze hebben me nog niet kunnen overtuigen om over te stappen. De leukste zijstap vind ik nog wel het wassen met gekregen zelfgemaakt wasmiddel. Grote fan van zelfmakerij, zeker met een grote strik errond. Zelf heb ik geen kleine laborante in mij wonen die met proefbuisjes aan de slag wil (er woont al een duiveltje en een minimalistje. Ik kan niet iedereen huisvesten, he.)

Ik ben er zowaar in geslaagd om nóg iets vreemders dan wasnoten te vinden. De laatste jaren was ik alle wasjes vrolijk met wasballen. Dat is een gek rond ding met een soort korrels erin. Er gaan er 2 de trommel in en ze botsen in het rond om de was geurloos proper te krijgen. Hoe dat exact in z’n werk gaat, weet ik niet. Het heeft iets met ionen te maken. Mijn wetenschapsvrienden lachen mij – waarschijnlijk terecht -vierkant uit. Maar de was is proper, dus wie weet wassen onze machines stiekem alles proper zonder mijn wasballen of hun wasmiddel. Als de was proper is, ben ik tevree en ik spaar er tripjes naar winkels, wasflacons en vervuild afvoerwater mee uit. Echte straffe straffe straffe vlekken krijgen wel een veegje vlekkenverwijderaar vóór ze de was in gaan, voorlopig nog van Ecover. Heb jij tips voor alternatieven?)

Wasverzachter, dat kent onze wasmachine niet. Het is voor mij hetzelfde als conditioner voor mijn haar. Compleet overbodig naar mijn gevoel en wat je niet gewend bent, mis je niet, dus ik heb nog geen geklaag gehoord hier thuis. Trouwens, de wasbare luiers die hier rond mini-poepjes hangen mogen toch geen wasverzachter want dat saboteert het absorptievermogen.

Wat uit de trommel komt, gaat de draad op om te drogen. Sinds ik het ouderlijke huis uit ben, hebben mijn kleedjes, broeken, t-shirts, onderbroeken, sokken of die van Mormel, Beest en Freggel (minus kleedjes voor de laatste 2) in onze verschillende eigen thuisjes geen binnenkant van een droogkast meer gezien. Zo’n droogrek doet het ook prima. En dan de strijkplank op. Haha, gefopt, nee, hoor. Strijken vind ik ook overroepen.

Dat droogrek (of 2) droogt wel wat trager, dat moet ik toegeven. Af en toe – en oké oké oké ook omdat wij al eens te lui geweest zijn – is de stapel was niet meer te overzien en dan kan dat droogrekje niet volgen. Dan gaat er al eens een wasmandje mee naar een lieve (schoon)moeder en dan komen de handdoeken lekker geparfumeerd en heerlijk droogkastzacht terug. Blij dat ik ben met die hulp! En dan laat ik die gekke groene principes van mij wel eens met plezier schieten. We zijn ook maar mensen, he.

Welk gek (groen) principe laat jij af en toe eens varen?

17 comments

  1. geertruurzaam · januari 17

    Wij hebben wel een wasdroger 🙂
    Gebruik deze maar zelden, maar aangezien ik élke dag was heeft mijn was maar 24 uur de tijd om te drogen aan de lijn. Is het vochtig weer waardoor het drogen langer duurt, komen we terug van vakantie met was van 6 personen of hebben 4 kinderen tegelijk hun bed onder gespuugd (dat gebeurt helaas!) dan ben ik maar wát blij met mijn droger. Ik heb immers geen (schoon-)moeder in de buurt wonen…

    Like

  2. Mel · januari 17

    Hier ook eerst Ecover, maar nu wasnoten met tussendoor zelfgemaakt spul o.b.v. Sunlight. Hoe groen Sunlight is weet ik niet, maar ik had het nog liggen en het lijkt me logisch om eerst op te gebruiken wat je hebt.
    Ik dacht er aan om als de wasnoten/sunlight op zijn te wassen met water en azijn. Azijn werkt als wasverzachter, is goed tegen geurtjes en fixeert kleuren. Maar ik heb het nog niet geprobeerd 🙂
    Wat doe je me vlekken? Ik heb een bus Vanish (gaat al jaren mee van voor ik groen werd). Die loopt op z’n eind en ik weet niet wat in de plaats kan doen bij hardnekkige vlekken.

    Like

    • resaarcle · januari 19

      Azijn, ook geen slecht idee! Onze vlekken worden voorlopig met Ecover bestreden en met een staaltje Ecozone. Hieronder in de reacties stelde iemand ossegalzeep voor!

      Liked by 1 persoon

  3. Le petit requin · januari 17

    In België gebruikten we Ecover, nu een Zwitserse variant (waar gelukkig geen geruchten de ronde over doen). Daarnaast hebben we ook wasnoten, maar die wassen niet altijd even super, vind ik. Ga die wasballen eens bekijken!
    Wasverzachter gebruik ik nooit, net zoals een droger. We zijn maar met twee, dus we komen makkelijk toe met een droogrekje 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Sofie · januari 17

    Hier voorlopig nog Ecover, ook geen wasverzachter (waarom is dat toch nodig??) en nog wel een droogkast, maar die gebruik ik alleen voor de handdoeken (maar zonder doekjes). Kledij gaat op het droogrekje.

    Voor hardnekkige vlekken heb ik ossegalzeep in huis, maar eigenlijk nog niet gebruikt (nog geen kinderen dus nog niet echt veel vlekken, haha)

    Liked by 1 persoon

    • Mel · januari 18

      Oeh ossengalzeep ken ik nog niet tegen vlekken, daar ga ik mij eens in verdiepen. Thanks voor de tip.

      Liked by 2 people

      • Sofie · januari 18

        Ja, ik wil het al zolang eens testen voor m’n blog maar het komt er maar niet van 🙂

        Like

      • resaarcle · januari 19

        Goeie tip! Ik heb ook nog ergens een blokje van mijn oma liggen, ik probeer het eens! Verder slingert hier ook nog een staaltje Ecozone rond om eens uitgeprobeerd te worden.

        Like

  5. loesjezaakjes · januari 17

    Oh wasbollen heb ik ook gebruikt én eigenlijk heel tevreden van. Ik zou er mij beter weer aanschaffen. Nu heb ik wasmiddel uit de biowinkel. Ik weet het merk niet meer maar het is geen ecover. Ook heb ik Froggy staan (mijn moeder bracht die mee).

    Mijn was droog ik aan een rek maar ik heb dan ook maar 1 wasmand per week. En strijken vind ik ook overroepen, tijd- en energieverlies. Ik heb leukere dingen te doen.

    Like

    • resaarcle · januari 19

      Veel leukere dingen! Ik stond voor het naaien van mijn gordijnen dit weekend een hele tijd achter de strijkplank en ik was ook weer zooooo blij dat dat strijken van kleren allemaal niet hoeft voor mij.

      Liked by 1 persoon

  6. Tijd voor iets anders · januari 19

    Ik gebruik wasnoten en ossengalzeep voor hardnekkige vlekken. Voor vlekken van rood fruit heb ik een citroenzeep van Dille en Kamille. Sinds de geboorte van onze dochter zijn we overgeschakeld op azijn als wasverzachter – een geweldige tip van de kraamhulp bij eczeem (wasverzachter droogt je huid uit). Ook hier worden de twee wasrekken intensief gebruikt, al durf ik de handdoeken en lakens al wel eens in de veel te oude droger stoppen. En ook hier wordt niet gestreken!

    Like

    • resaarcle · januari 19

      Citroenzeep, top. Heb ik meteen een excuus om Dille&Kamille nog eens binnen te stappen!

      Like

  7. Leen · februari 7

    Ik heb ook nooit wasverzachter gebruikt; behalve de (chemische) geur zie ik daar absoluut het nut niet van in. Zonder conditioner kan ik momenteel niet; anders zit mijn (lange) haar vol knopen. Ben daarvoor wel al overgeschakeld op Weleda en de volgende stap is helemaal met niks meer wassen maar zover ben ik nog niet, stap voor stap hé. Azijn gebruik ik regelmatig voor de kleurvastheid en ’t kan maar goed zijn voor de leidingen want hier zit zoveel kalk in het water, niet te doen.
    Wij hebben een droogkast, maar dan vooral omdat we op een appartement wonen; eens we een huis met terras/tuin hebben en een berging, zou ik ook liever alles aan den draad laten drogen. Heb ook al gehoord over die wasballen maar ben er ook niet 100% van overtuigd allemaal (want wat voor ‘rommel’ zit er in de inhoud van die ballen?). Bovendien heb ik een jaar of twee geleden tijdens een kortingsactie zo’n grote hoeveelheid wasmiddel (woolite.. toen deed ik nog niet aan eco) ingeslagen dat ik er nog wel twee jaar mee toekom. Ahum.

    Like

    • resaarcle · februari 7

      Eerst nog door het voorraadje heen, da’s begrijpelijk! De ballen zijn van een groen merk, dus mijn naïeve zelf gelooft dan graag dat de smerigheid daarin nogal meevalt. 🙂

      Like

  8. Pingback: Uit de biecht geklapt | resaarcle
  9. Pingback: Ecoverder | resaarcle

Geef een reactie

