Toch niet zo smart dus.

IMG_1099.JPG

Ik zat vorige week eens de hele dag thuis achter mijn naaimachine – waarom verklap ik je later! – dus ik hoorde het zo’n 7 keer op het radionieuws. Smartphones zijn slecht voor het milieu. Dat is natuurlijk helemaal niets nieuws onder zon: de grondstoffen die erin kruipen zijn niet onuitputtelijk, we laten onze kapotte toestellen nog te lang thuis slingeren in plaats van ze binnen te brengen voor urban mining – dat vind ik zo to the point verwoord, wie bedenkt zo’n term eigenlijk? – en die dingen gaan veel sneller kapot dan zou kunnen.

Maar ik vond het wél straf om te horen dat er bij de productie van alle smartphones van de voorbije 10 jaar evenveel energie gebruikt werd als het energieverbruik van alle Vlaamse gezinnen in de voorbije 11 jaar samen. En dat er genoeg smartphones rondslingeren in vergeten lades om élke aardbewoner zo’n mobieltje te geven. Dat moest ik toch 7 keer horen om het echt te laten doordringen.

Een paar weken geleden stond er een artikel in een krantenbijlage over Phoneblocks. Een Nederlander heeft jaren geleden een prototype ontworpen dat uit stukken bestaat die je zonder enig probleem kan vervangen. Maar het werd niet opgepikt door de grote bedrijven, wat natuurlijk heel erg jammer is. Die technologie had al zo verfijnd kunnen zijn ondertussen, als een grote speler het potentieel er maar van had ingezien. Het zou zo ongelofelijk veel afval besparen.

Een vriendin hield het tot een jaar of 4 geleden vol om zonder gsm door het leven te gaan. Ik ben op mijn 22e begonnen met gsmhouderij. Na enkele jaren koppig beweren dat ik dat niet nodig had, bezweek ik toch nadat ik op mijn telefoonloze kot van de trap getotterd was omdat ik naar een telefooncel wilde rennen om mee te doen met een radiowedstrijd. 16 Jaar later zit ik aan mijn 4e toestel en het is voor het eerst een smartphone-achtige (dat lijkt zo in een determineertabel van de biologieles van de 21e eeuw te passen. Is het een warmbloedig dier? Indien nee, is het een smartphone-achtige? 🙃). Ik ben nu 2 jaar zijn baasje en hij is al 2 keer uit mijn handen geglipt en op de harde harde harde stenen terechtgekomen, met 2 keer een gebarsten scherm als resultaat. De 1ste keer heb ik dat laten repareren, maar als ik dat nu weer zou doen, zou ik meer betaald hebben aan reparatie dan aan de aankoop. Dus loop ik maar even met een kapot exemplaar rond.

Maar mijn goedkope smartphone begint het wel stilaan écht op te geven. Ik overweeg nu dus een Fairphone – die zou je ook met stukken à la Phoneblocks kunnen repareren – maar de prijs houdt me tegen. Wat als ik zo’n duur ding weer eens laat vallen? Want ik wil wel voorzichtig omspringen met mijn spullen, maar klunzerij leer je niet zo snel af… Misschien helpt het als ik hem een naam geef. Of misschien moet ik me weer gewoon zo’n old school exemplaar aanschaffen dat jaren meegaat,  zelfs niet stuk te krijgen is als je er per ongeluk met een autowieltje over zou rijden en niks maar dan ook niks kan behalve bellen.

Ben jij lief voor je gsm?

 

12 comments

  1. greet · 13 Days Ago

    Die van mij heeft een screenprotector en een strakzittend hoesje die hem allebei zouden moeten beschermen. En ik draag terug een horloge zodat ik hem niet meer moet bovenhalen als ik wil weten hoe laat het is. Dat deed ik met de vorige – terwijl ik op de fiets zat – waarna hij keihard tegen de stoepstenen knalde.

    Liked by 1 persoon

  2. Kris10 · 13 Days Ago

    Ik liet hem nog nooit vallen maar na 3,5 jaar begint hij af en toe wat gek te doen. Dat is naar het schijnt al extreem lang voor een slimme telefoon. Ik denk nu over een refurbished telefoon. (Een tweedehandsje zeg maar)

    Liked by 1 persoon

  3. Matroos Beek · 13 Days Ago

    Ik koop kocht een refurbished exemplaar naar grote tevredenheid. Ik moet echter toegeven dat ik amper gebruik maak van de smartphone. Ook mijn nummer heeft bijna niemand. Dit omwille van mijn woonplaats en werk (aan beide kanten van de grens) – dan wordt het al gauw te duur. Ik overweeg de volgende keer een gewone GSM te kopen omdat een smartphone voor mij sowieso een zotte kost is. Soms zit hij dagen in mijn handtas en zie ik na een week dat iemand een WhatsApp of sms naar mij zond….

    Liked by 1 persoon

  4. geertruurzaam · 13 Days Ago

    Ik hou wel van mijn telefoon 🙂
    Geen Fairphone hier, maar een oude Iphone 4 die te oud (?) en langzaam was voor het werk van mijn man. Ondanks het beschermhoesje heb ik het scherm ook al eens moeten laten repareren wegens glasbreuk. Laatst liet ik ze weer kapot vallen, maar dat liet ik niet onmiddellijk herstellen wegens de kosten. Gelukkig maar, want kort daarop viel ze wéér en weer een barst erbij. Ik ‘spaar’ dus nog even door voor ik het scherm weer laat vervangen. Want eerlijk? Ik denk dat een oude telefoon van iemand opgebruiken nog altijd minder belastend is dan een nieuwe fairphone kopen.

    Liked by 1 persoon

  5. Mel · 13 Days Ago

    Ook hier geen duurzaam mobieltje: ik gebruik de smartphone die manlief van zijn werk kreeg maar niet nodig heeft. Hout vast houden, maar ik liet nog nooit een gsm kapotvallen. De enige kosten die ik had was als ik een nieuwe moest kopen omdat de vorige traag werd. Moesten de toestellen niet zo traag worden dankzij de “vervroegde veroudering”, zou ik veel langer met mijn phones doen!

    Liked by 1 persoon

  6. Samaja · 13 Days Ago

    Ik heb heel lang een gewone gsm gehad en die gingen jaren mee zonder problemen. Nu heb ik voor het eerst een smartphone en ik heb een hoesje, maar of dat bestand zal zijn tegen mijn omhandigheid, dat valt nog af te wachten…

    Liked by 1 persoon

  7. Mazzel · 13 Days Ago

    Ik heb geen slimme telefoon, en voorlopig mis ik het ook niet ;o) Misschien ook beter zo, want ik ben het summum van onhandigheid :o) Ik ben ondertussen de enige van de volleybalclub, gezinsbond, familie, schoolmama’s die haar communicatie nog doet zonder whatsapp, maar met een 10 jaar oude samsung, en dat lukt wonderwel ook… maar ik merk wel dat ik toch een heel groot deel van de info mis…
    Mijn man heeft er wel ééntje en hij gebruikt zijn slimme telefoon sporadisch, maar geeft ook toe dat hij gerust zonder kan, dus voorlopig schaf ik er geen aan en dringende zaken check ik wel bij/via hem. Het geeft precies wel meer rust, zo zonder, als ik sommige mensen op restaurant zie, of zelfs in de auto, aan de schoolpoort, optreden, … ;o)

    Liked by 1 persoon

    • Mazzel · 10 Days Ago

      Die cijfers zijn echt wel duizelingwekkend… :o/ Dat moest ik toch ook wel 2 dagen laten bezinken ;o) enneuh… benieuwd naar jouw projectje ;o)

      Liked by 1 persoon

  8. leegschrift · 9 Days Ago

    Een telefoon die slim is. Ik kan het nog steeds niet begrijpen. Ik heb er de kracht niet voor of energie om nog maar een berichtje te sturen of te lezen. Een robuuste telefoon goed idee. Dat ie maar eeuwen mee mag gaan.

    Liked by 1 persoon

  9. Liesbeth · 9 Days Ago

    Dat is echt erg hé. Ik had mijn eerste gsm op 18 jaar, de fameuze nokia die nu terug uitkomt (misschien een optie voor jou?), kocht ongeveer 6 jaar later een nieuwe, en toen die het begaf, deed ik verder met afdankertjes van mijn zus en mijn papa. Tot ik mij eind 2013 inschreef voor een fairphone, die arriveerde in augustus 2014. Het was veel geld, maar goed, voor een eerlijk geproduceerde telefoon wilde ik wel wat meer betalen. De gps werkt heel slecht en ik vind de smartphone van mijn vriend veel gebruiksvriendelijker, maar bon, zo vaak gebruik ik het ding niet, en het doet wat het moet doen. Nog geen kapot scherm of iets gehad. Wel een ‘bloated battery’, maar toen kreeg ik gratis een nieuwe opgestuurd. Ik heb zelfs geen beschermhoes, omdat ik nog steeds geen gevonden heb naar mijn goesting. Eerst had ik een 3d-geprint hoesje, maar dat was wel snel stuk. Ik denk dat ik volgende keer, zoals Geertruurzaam zegt, eerder voor een tweedehands exemplaar zou gaan… Al weet je nooit wat de werkelijke staat van zo’n ding is natuurlijk. En moet je dan bij ‘stukken’ weer een nieuw tweedehands exemplaar gaan aanschaffen… Ik denk dat er werk aan de winkel is voor de wetgevende macht. Ze hebben er een eeuwigheid over gedaan om de opladers verplicht te uniformiseren, want dat was ook zo’n schandaal qua afval ed. Hier kunnen ze eigenlijk ook gemakkelijk iets aan doen.

    Liked by 1 persoon

  10. Kim · 3 Days Ago

    Ik heb een Fairphone en behandel hem met véél liefde 🙂 Hij heeft een case zodat alvast de hoekjes goed beschermd zijn, alleen heb ik soms wel schrik dat hij in mijn handtas eens iets te close gaat worden met mijn sleutels en dat zijn gezicht vol krassen zal staan, Op mijn todo-lijst: een (slaap)zakje maken voor tijdens zijn dutjes 🙂

    Like

Geef een reactie

