Kleine daad, groot resultaat

138H (1)

Beloofd is beloofd, ik raapte 40 dagen mee zwerfvuil op! Of het precies 40 dagen waren, dat weet ik zo goed niet meer, want het is nu al een beetje in mijn systeem gekropen om elke dag eens van mijn fiets te stappen of me te bukken als ik iets zie slingeren op straat wat daar niet hoort te slingeren. 

Ik vond het op sommige dagen ook best wel lastig. Want ik werd er wel eens een beetje boos van. Waarom moet ik opruimen wat een ander achteloos weggooit? Ik heb daar toch ook geen tijd voor? Als ik dan toch stopte, dan gaf me het een fijn gevoel dat ik iets, hoe klein ook, gedaan had. En onze kleuter werd ook besmet met het opruimvirus. ‘Mama, moeten we dat niet meenemen?’ Ik heb me meermaals voorgenomen om eens met de kindjes op pad te gaan, gewapend met vuilzak, handschoenen en wie weet, een échte prikstok! Voorlopig is dat er nog wel niet van gekomen. Gelukkig is er een zomervakantie in zicht waarbij er elke dag toch wat kinderanimatie bedacht moet worden.

Op niet-boze dagen dropte ik ons peutertje aan de crèche en nam ik speciaal een andere route terug om daar een stukje bos te redden van wat zwerfvuil en dan… kwam ik toch wel niks nada noppes afval tegen, zeker! Top, uiteraard, maar mijn challenge dan!? En op andere momenten merkte ik dan weer dat er meer zwerfvuil ligt in natuurlijke omgevingen dan in een dorp of stad. Op mooie plekjes ver weg van de bewoonde wereld waar een ander het niet ziet als je iets wegsmijt. Dat is al gemakkelijker op een bosweggetje dan voor de deur van de bakker. Maar vooral heel jammer natuurlijk.

Vandaag botste ik op dé ideale online tool om dat opruimvirus helemaal als gewoonte in mijn dagelijkse routine in te slijpen. Ik ga mij digitaal een stukje van mijn dorp/woon-werk-fietsroute toe-eigenen. Daar moet ik geen zuurverdiende centjes voor bovenhalen, een paar keer klikken volstaat. En daar ga ik dan mijn pas getrainde zwerfvuil-opspoor-oog dagelijks over laten dwalen.

Klik en speur je mee?

13 comments

  1. Liesbeth · mei 16

    Ah, fijn dat je dat doet en dat er zelfs een ondersteunend initiatief voor bestaat als “mooimakers”. Kan je echt een prikstok gaan lenen bij de gemeente :-).
    Ik doe dit zelf nog niet bewust, maar mijn kinderen doen dat dus ook. Als ze iets zien liggen: “mama, dat moet toch in de vuilbak”, en dan moet ik dat mee naar huis zeulen om in de vuilbak te gooien. Soms denk ik ook van, moet dat nou echt? die andere mensen moeten dat maar niet op straat gooien; maar goed, dat zeg ik maar niet luidop.
    Behalve zaterdag, we moesten nog naar de winkel (content) en op straat vindt Aaron een fles cola met nog cola in, maar zonder dop. “Vuilbak”. Ja, lieverd, maar hier staat geen vuilbak en zo gaan we dat nu echt niet meezeulen…

    Like

  2. Tante Fee · mei 16

    Da’s een super initiatief!

    Like

  3. Sofie · mei 16

    Jaa, ik heb dat ook onlangs ontdekt! Heel tof! In Nederland zijn ze er ook mee bezig via #zwerfie.

    Like

  4. Mrs. T. · mei 16

    Goed bezig!

    Wat ik ook bijvoorbeeld zo bijzonder vind is dat er op het werk regelmatig troep op de vloer ligt en dat niemand dat dan opraapt. Ik dus wel, maar pfffft. Zouden die mensen het thuis ook allemaal op de grond liggen.

    Like

  5. loesjezaakjes · mei 16

    Super initiatief! Ik zou er een gewoonte van moeten maken om een plastiek zak mee te nemen als ik ga wandelen met de hondjes.

    Like

  6. Merel · mei 17

    Wat een ontzettend goed initiatief! Ik vind dat je het nu toch al heel goed doet, het lijkt me lastig om hier dagelijks discipline voor te vinden, vooral omdat andere het steeds vervuilen.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik vind het stoer van je! En dat mooimakers is ook een fraai initiatief!

    Liked by 1 persoon

  8. Hilde · mei 18

    Bedankt voor je tip, ik had er nog niet van gehoord. En ik doe ook mee! Zo voel je je toch al minder alleen, niet? 😉

    Like

  9. Marianne · mei 18

    Het viel mij eigenlijk pas op toen we een korte tijd een hondje hadden dat ik een paar keer per dag uitliet. Toen pas zag ik hoe veel afval er op straat rondzwerft (want hondje vond dat natuurlijk super interessant om aan te snuffelen…)! Goed initiatief en voornemen om altijd wat mee te nemen en op te ruimen. Krijg er zelf stiekem ook een kriebelig gevoel van (ieuw!), maar dat is eigenlijk natuurlijk heel slecht, hahaha. Ik ga het ook gewoon doen, de volgende keer dat ik wat zie neem ik het mee en gooi ik het in de dichtstbijzijnde prullenbak. Zo maken we de wereld wat groener en mooier!

    Like

  10. elinevanantwerpen · mei 20

    Heel leuk om te lezen dat je besmet bent door het opruimvirus

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

