Ecoverder

IMG_1208.JPG

Ecover breidt z’n gamma aan wasproducten verder – heb je ‘m? – uit en ik mocht mee gaan genieten van de fijne voormiddag waarop ze hun 2 nieuwe producten presenteerden.

Ze hadden geen betere locatie kunnen kiezen: in de nieuwe Wasbar in Antwerpen werd ik samen met een hele bende andere bloggers verwelkomd met een lekker ontbijt. Een toffe ontbijt/lunchplek, maar vooral een plek waar je ondertussen je wasje kan laten draaien met, wat dacht je, Ecover natuurlijk.

Na een eerste kennismaking met de blogburen rechts, links en tegenover me, herinnerde een experte ons eraan hoe geuren verbonden zijn met, nu ja, herinneringen. Hoe je neus je meer leidt dan je weet. Want dat lekker lui in mijn nestje willen blijven liggen ’s morgens, dat wil ik blijkbaar omdat mijn neus mij zegt dat dit mijn veilige vertrouwde plek is. Ze vertelde hoe er in zorgcentra voor dementen soms met geur gewerkt wordt, zodat de bewoners hun kamer makkelijker terugvinden. Zoiets als ‘Hm, lavendel, hier woon ik’. Dat geur in de eerste plaats associatie is en ‘vies’ of ‘lekker’ eigenlijk ondergeschikt zijn. Dat we eigenlijk heel weinig woorden hebben om over geuren te praten. Dat een stad, zelfs een land, een geur heeft. Hoe geur het meest instinctieve is dat we hebben. Denk maar aan baby’s die hun moeder aan haar geur herkennen. Geheel begrijpelijk dus dat het ook belangrijk is welke geur een wasproduct heeft, want dat kruipt natuurlijk helemaal rond je lijf en je geur zou even uniek zijn als je vingerafdruk!

De geurontwerper van Ecover liet ons geblinddoekt ruiken. Steranijs, bloemen, citrusvruchten, dat ging allemaal nog redelijk om te herkennen. Maar aan essentiële oliën snuffelen en benoemen welke daarvan in dat nieuwe wasmiddel van Ecover zitten, dat was al heel wat moeilijker. Want dat is niet enkel kamperfoelie en jasmijn zoals er op de ene fles staat en appelbloesem en fresia zoals op de andere. Een heel gamma van topgeuren, hartgeuren en basisgeuren maken deel uit van zo’n parfum. Dat zijn in dezelfde volgorde de eerste geur die je ruikt (vaak citrus), dan de onderliggende geur (kruiden en bloemen) en tenslotte de geur die achteraf nog lang blijft hangen (vaak hout). Fijn om eens uitgebreid en bewust te mogen snuffelen, dat is iets wat ik niet elke dag doe. Blijkbaar ga ik zelfs heel onbewust om met geuren. Zo kon ik me moeilijk een allereerste geur uit mijn kindertijd herinneren, de meest vieze geur benoemen of de allerlekkerste geur ooit kiezen. Wat ik wel merk, is dat geuren me kunnen terugbrengen naar andere plekken en tijden. Sandelwood naar Sri Lanka, bergamot naar een B&B in Anchorage, hout naar onze verbouwing en saffraan naar het bordje rijstpap bij mijn grootmoeder.

Gelukkig eindigden we met een eenvoudige opdracht: een eigen geurtje samenstellen. Dus loop ik nu met een parfum van een cederhout, geranium en limoen rond.

Ik heb veel geleerd, een leuke ochtend gehad en toffe medebloggers ontmoet. Voor mij was mijn allereerste persontbijt geslaagd. Ik ben al wel langer een Ecovergebruiker en eigenlijk vond ik het net fijn dat het wasmiddel geen geur had. Ze hebben naast hun geurengamma nog wel de zero-lijn zonder geur, dus als al die geurigheid me teveel wordt, heb ik daar nog een alternatief. Maar ik had ook horen waaien dat ze aan groenigheid hadden ingebonden dus dit was hét perfecte moment om er iets over te vragen. En er is iets van aan: ze gingen vroeger voor een 75%-25% verdeling tussen natuurlijke en synthetische geuringrediënten en nu voor een 50%-50% omdat ze méér geuren willen aanbieden om zo een breder publiek te bereiken en blijkbaar vind je niet alle geuren in natuurlijke vorm. Soms moeten er al eens compromissen gesloten worden, dat ervaar ik zelf ook dagelijks. Ze zijn er tenminste wel eerlijk over. Ik blijf dus nog wel even hangen bij Ecover!

Welke geur katapulteert jou naar fijne herinneringen?

15 comments

  1. Brabbeltjes · juni 6

    Citroengeur doet mij denken aan mijn grootouders, daar werd altijd gepoetst met Mister Proper Citroen. Die geur geeft mij ook een heel behaaglijk gevoel, niet het frisse levendige wat je van citroen verwacht…

    Liked by 1 persoon

  2. Mel · juni 6

    Enkele maanden geleden rook ik voor het eerst sinds jaren Boerenwormkruid en onmiddellijk was ik terug een klein meisje dat verderop in de straat een “berg” aan het beklimmen was, bezaaid met Boerenwormkruid. Gek hoe geuren zo intensieve herinneringen en emoties kunnen oproepen. En nog gekker inderdaad dat we zo weinig woordenschat hebben om die geuren uit te drukken!

    Liked by 1 persoon

  3. Lilla Kiss - van Kammen · juni 6

    Ik moet mij nog verder in verdiepen maar ik had gelezen dat Ecover niet zo “groen” is omdat ze gebruik maken van GMO ingrediënten. Bij de was gebruik ik zelf Eko klok (poeder). Maar of dat ook helemaal goed was weet ik niet meer. Ik ga mij hier binnenkort verder in verdiepen.

    Like

    • resaarcle · juni 6

      Interessant, daarover weet ik helemaal niks dus ik kom graag eens bij jou lezen hoe dat zit!

      Like

  4. geertruurzaam · juni 6

    Klinkt goed, al had dat compromis voor mij niet zo nodig gehoeven. Ik had liever meer groen gezien dan bloemen geroken.
    Maar ik maak ik mijn wasmiddel altijd zelf :-), dus aan mij is geen klant verloren gegaan.

    Liked by 1 persoon

  5. loesjezaakjes · juni 6

    Interessante blogpost en geuren worden inderdaad maar al te vaak ‘vergeten’ Ik hou het meest van lavendel en munt.

    Liked by 1 persoon

  6. Matroos Beek · juni 6

    Ik hou van de geur van de wc-reiniger en de handzeep lavendel van Ecover. Ben dus ook fan. Mijn favoriete geuren zijn fris: citrus, den, munt, eucalyptus, … voor zoete en zware geuren pas ik.

    Liked by 2 people

  7. leegschrift · juni 6

    Goh wat een leuke ochtend. Ik heb ook altijd Ecover gebruikt. Tegenwoordig wat andere. Het is beter om een breder publiek aan te spreken. Dat ben ik wel met ze eens. Heerlijk al die geurtjes zeg. De afwasmiddel vind ik ook zo lekker ruiken van hun. Ik hou van de geur van een oud theezakje in een lekkere kop kruidenthee. Die ruik je dan af en toe nog. De geur van versgemalen koffie vind ik ook zalig. Of een echte man, dat ook natuurlijk. haha

    Liked by 1 persoon

  8. Marianne · juni 7

    Wat bijzonder dat je hier voor werd uitgenodigd! Je eerste persontbijt, gefeliciteerd 🙂 En nu ook nog een leuke blog erover geschreven, goed bezig! Ik heb zelf niet zo zeer favoriete geuren, maar ze zijn bij mij wel sterk verbonden aan herinneringen. Al moet ik wel heel diep graven om me te bedenken waar de geur me ook alweer aan doet denken 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Josie · juni 7

    Ik heb al allerlei negatieve dingen gehoord en gelezen over Ecover. Ik gebruik het nog wel deels, maar probeer nu toch meer alternatieven uit te proberen die wel helemaal bio en natuurlijk zijn. De geuren, ik vind het groene aspect toch net iets belangrijker, anders kan ik evengoed de reguliere producten kopen. Hier vond ik meer onderbouwing: https://www.nieuweband.nl/nieuws/item/282/de-nieuwe-band-kiest-voor-sonett-en-bioclean-en-stopt-met-ecover-het-hele-verhaal/ Los daarvan heb ik ook eens met een ex-werknemer gepraat en die was ook wel heel ontluisterend, maar ja, het was ook een ex-werknemer natuurlijk dus dat is wellicht wel gekleurd dat verhaal.

    Like

  10. natuurlijksofie · juni 8

    Interessant, die geuren! Wij zijn van Ecover moeten afstappen omdat onze oudste zoon daar uitslag van kreeg 😦 (ook van regulier wasmiddel, behalve LeChat tot nu toe). Ik denk dat die geurtjes geen verbetering zijn voor gevoelige huiden en voor mij hoeft het ook niet echt.

    Like

    • resaarcle · juni 8

      Oh, niet fijn voor jullie manneke. Goed dat jullie een wasmiddel gevonden hebben dat oké is voor zijn huid!

      Like

  11. Hilde · juni 16

    Ik zoek al een hele tijd naar een milieuvriendelijk wasprodukt en vooràl hoe anderen dit ervaren. Wat die herinneringen en geuren betreft dat klopt helemaal; ik leerde het op een cursus over aromatherapie. Over geuren en herinneringen en zo postte ik dan ook toevallig vandaag een logje. Je leest er alles over in https://regenboogbui.wordpress.com/2017/06/16/wat-geuren-vertellen-en-waarom-ik-ervan-hou/

    Like

  12. Leen · juli 4

    Als ik aan mijn stad een geur moet hangen dan is het bier 🙂 Het is meestal het eerste wat je ruikt als je met de trein aankomt en de wind zit goed.
    Sommige geuren hangen bij mij ook vast aan herinneringen, maar geuren benoemen/ontrafelen kan ik dan weer niet zo goed. Ik kan het wel hebben dat ik iets ruik en dan keihard moet terugdenken aan iets. Dat wel. En mijn favorietste geur ever is die van boven-de-boomgrens onder de zomerzon.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

