Ijsjes ijsjes ijsjes!

IMG_1230

Deze blogpost zou prima in de categorie ‘compleet overbodig, maar ooooh zo leuk’ passen, moest ik die op deze blog gehad hebben. Want nu heb ik dankzij een verjaardagscentje weer een nieuw speelgoedje voor mezelf in huis gehaald, eentje waar het hele gezin blij van wordt! Dat minimalisme, dat gaat me heel erg duidelijk nog helemaal niet goed af. Ik ben er nog veel te hebberig voor. Nochtans zou ik het geweldig vinden om op mijn verjaardagsuitnodigingsmail te durven schrijven ‘verboden cadeaus mee te brengen!’. Maar dan neem ik ook meteen het plezier van het geven weg en blijkbaar worden mensen nog gelukkiger van dat geven dan van krijgen, dus dat wil ik niet op mijn geweten hebben. En oké, oké, ik krijg stiekem ook nog wel graag. Er zitten trouwens hoe langer hoe vaker pareltjes van cadeaus tussen die mijn groene wannabee écht op het lijf geschreven zijn. Dus wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet meer hoeft ☺.

Terug naar mijn nieuwe speelgoed, namelijk… tromgeroffel… ijsjesvormpjes! Gek item op het wensenlijstje van een 38-jarige, dat klopt, maar eigenlijk is het pure nostalgie. Als kind goten wij allerlei drankjes in onze ijsjesvormpjes (yoghurtdrinks, cola en na reisjes naar Oostenrijk ook cola en fanta samen wat dan Spezie zou zijn, maar eigenlijk eerder ‘jakkes-wie-komt-daar-nu-op zou moeten heten) en dan hops de diepvries in. Na een nachtje me verlekkeren kwam er zo’n heerlijke verrassing uit dat ik het 30 jaar later nog weet! Ik moest en zou met de verjaardagscentjes van de schoonmoeder dat stukje jeugdherinnering in huis halen, niks aan te doen!

Ik wilde eigenlijk eerst roestvrij stalen ijsjesvormpjes. Maar die kwamen met een houten stokje en dat moet na het gesmul blijkbaar de vuilbak in en dan weer bijbesteld worden. Dilemma. Toch plastiek dan? Soms ben ik in mijn afvalbeperkerige en soms in mijn anti-plastieken. Liefst van al ga ik voor een combinatie van die 2, maar soms is het kiezen of delen. Nu ben ik voor de afvalvrije (maar ook wel Bisphenol-a-vrije) keuze gegaan. Ook omdat het zooooo’n leuke vormpjes zijn. Ik kan mijn kinders als excuus gebruiken, maar stiekem vind ik die ijsbeer, pinguïn, zeehond, poolreiziger, orka en walrus geweldig fantastisch super top. Kindje in mij is dan heel content. En in plaats van al die suikerrommel gaan er nu enkel gezonde, vers door papa geperste sapjes in. Mama in mij is dus ook heel content. En dan heb ik het nog niet over het enthousiasme van onze kinders gehad. Wedden dat zij binnen 30 jaar ook zoiets in huis halen!?

Wat zou jij zo uit je kindertijd naar je leven nu willen importeren?

8 comments

  1. Eilish · augustus 22

    Wij hadden vroeger geen ijsvormpjes maar we maakten wel ijsjes in een eierdopje met een kleine lepel in. Onze super simpele favoriet was gewoon vers geperst sinaasappelsap.
    Ik ben trouwens 48 jaar en droom al heel mijn leven van echte ijsvormpjes. Misschien moet ik daar maar eens werk van maken. Ze zouden nu zeker van pas komen vermits de oudste vegan eet en roomijs dus van haar dieet geschrapt is.

    Like

    • resaarcle · augustus 22

      Zo creatief, met die eierdopjes! Maar nu is het inderdaad tijd om die droom eindelijk eens waar te maken… 😄

      Like

  2. Marianne · augustus 22

    Ijsvormpjes, die hebben wij ook! Elke keer leuk en spannend of een nieuwe creatie weer gelukt is ☺

    Liked by 1 persoon

  3. Liesbeth · augustus 22

    ik ben dus wel te minimalistisch in deze hé: aan het begin van elke zomer, denk ik: zou ik nu toch eens zo’n ijsjesvormpjes kopen, en dan denk ik: maar nee, zeg, hoe vaak gaat ge dat gebruiken? Dus ik heb ze alweer niet gekocht… Wij deden dat vroeger thuis ook niet, alleen met petit gervaiskes wel eens… Mijn eierdopjes hebben een rare vorm, dat gaat niet in de diepvries, maar ik vind het wel een leuke tip, ik ga eens bedenken wat ik in huis heb dat er wel voor zou kunnen dienen…

    Like

    • resaarcle · augustus 22

      Geweldig dat jij wél aan de verleiding kan weerstaan 😄. Petit gervaiskes, die was ik al helemaal vergeten!

      Like

  4. loesjezaakjes · augustus 24

    Wat leuk!! Wij hadden dat niet maar mijn nichtje die alles had wel 🙂 Wat ik me ook meen te herinneren was er niet eens zo’n stokje bij de petit gervais waarvan je dan een ijsje kon maken?

    Like

  5. Leen · september 20

    Ijsjes in de vorm van beestjes?!
    In mijn studententijd, toen ik op werkvakantie ging met Intersoc, was het de gewoonte om de Petit Gervaiskes van het kinderbuffet die bijna gingen vervallen, daar een stokje in te steken en in te vriezen voor het personeel… Smullen dat dat was!
    Ik heb ook ijsvormpjes gekocht; vroeger als kind deden we dat inderdaad met frisdrank. Ik heb een periode gehad dat ik smoothie-overschot erin kapte. Maar tegenwoordig zit mijn diepvries altijd propvol; er is zelfs geen plek voor ijsblokjes laat staan voor die vormpjes… Beetje jammer wel 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

