Ik hoor erbij!

daniel-watson-75022

Ik ben een trendsetter, zo blijkt! Een paar jaar geleden stuurde ik alle buren uit onze vorige straat een mailtje om hen te vragen welke items zij konden uitlenen aan hun buren. Denk aan ladders, plonsbadjes, zaagmachines, tenten, Kubb-spel, grasmachines, enzoverderenzovoorts. Dit alles goot ik in een excelbestandje en stuurde ik weer naar alle buren door. Lekker handig om zelf geen boormachine te moeten kopen, je zoektocht naar eentje om te lenen danig in te korten en lekker gezellig als excuus om eens bij de buur aan te bellen.

En nu bestaat er dus al een hele tijd een site die mijn idee een beetje extrapoleert (als de kans zich voordoet om zo’n duur woord te gebruiken, dat moet ik dat toch eens doen, zekerst!). Peerby heeft intussen 25.000 leden. Hoe werkt het? Je doet een oproep om iets te lenen en Peerby mailt dat naar alle leden die in je buurt wonen. En we lenen duchtig van elkaar: zo’n 85% van de oproepen wordt ook effectief opgelost. De gekste oproep die ik zelf zag passeren was de vraag of iemand een heksenketel had slingeren.

Wij leenden tijdens onze verbouwing al een compressor bij een buur, jaagden de afgeknipte takken van onze haag door een geleende hakselaar en gaven zelf onze breekhamer mee met een andere doe-het-zelf-verbouwer. Ik was net te laat om een papa die met z’n zoon voor ’t eerst wilde gaan kamperen ons tentje uit te lenen want hij had er al eentje bij een andere Peerder gevonden. En zo helpen we onze (verre) buren een beetje, he.

Waarvoor ga jij al eens bij de buren aankloppen? (Ik de voorbije weken om medeverkopers te ronselen voor onze garageverkoop deze zondag! Zeker de moeite om eens langs te komen want er zijn al meer dan 70 verkopers! Whoopwhoop!)

 

6 comments

  1. loesjezaakjes · september 19

    Peerby gebruik ik ook al een hele tijd… Het gekste oproepje was iemand die vroeg om een hond te lenen 😀 Zelf heb ik al een tuinklauw (grondomwoeler) geleend

    Liked by 1 persoon

  2. kool-family · september 20

    Kende ik niet, wel heel fijn, want het brengt de mensen ook dicht bij elkaar…

    Liked by 1 persoon

  3. Oudmaarnietversleten · september 25

    Zelf lenen we niet meer uit, onze vorige buren brachten nooit terug en als we het zelf nodig hadden moesten we het eerst terug halen. De laatste keer ging het maar om een stanleymes, toen de buurvrouw zei is dat wel van jullie was de maat vol. Ook hebben we eens boeken uitgeleend en ze niet allemaal terug gekregen.

    Like

  4. resaarcle · september 26

    Oh, dat is helemaal niet fijn! Met zo’n Peerby site heb je natuurlijk wel je afspraak ‘op papier’ en is er geen twijfel van wie het ding is. Ik duim voor betere leenervaringen in de toekomst!

    Like

  5. Le petit requin · oktober 9

    Fijn initiatief he! Ik leerde Peerby door Sofie van Loesjezaakjes kennen en kon zo al eens een decoupeerzaag lenen van iemand. En binnenkort ga ik – weliswaar niet via Peerby, maar gewoon viavia – een boormachine lenen om mijn rekjes op te hangen, hoera 🙂
    Hier in Zwitserland is er naast Peerby trouwens ook Sharely; geen idee of dat ook in België bestaat?

    Like

    • resaarcle · oktober 9

      Fijn dat je gewillige uitleners vindt! Heb eens gezocht naar die Sharely, ik denk dat het enkel in Zwitserland is. Top dat er daar ook zo’n initiatief bestaat!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

