Over een paradijsje om de hoek en het brainwashen der kinders

IMG_1233

Photo by Natalia Fogarty on Unsplash

Ik fietste er bijna voorbij, met ons freggeltje achterop, onderweg naar de supermarkt. ‘Groenten uit eigen moestuin te koop. En eieren’. Het was snel snel op een bord geschreven dat zonder veel poeha op de grond tegen het hek gezet was. Mijn nieuwsgierigheid was in elk geval geprikkeld! Nog een paar daagjes wachten tot het open was en dan ging ik eens piepen met ons mormeltje. Ik had haar beloofd om niet zonder haar naar de moestuin te gaan, ze was zoooo nieuwsgierig. En toen ik de poort voorbijkwam, keken we allebei onze ogen uit. Een grote lap moestuin, serres ernaast. Een paradijsje.

De wortels en patatjes waarop ik gehoopt had voor mijn geplande receptje waren nog niet volgroeid. Dat zal me leren. Vanaf nu ga ik omgekeerd winkelen: eerst kijken wat er te vangen valt in de moestuin en dan pas receptjes beginnen dromen. Ik liet me dan maar verleiden om rode biet mee te nemen, als verrassing voor mijn vent om sapjes van te draaien. De bieten waren ongeveer 3 keer groter dan de supermarktversie! Mijn paksoi werd net als alles wat je hier komt kopen vers uit de grond getrokken. ‘Dat is lekker met wat fijngesneden koolrabi’. Zo’n advies krijg je er bij de supermarkt niet bij. Koolrabi ook mee dus. Terwijl de vriendelijke man onze groentjes zandvrij maakte, diepte ik mijn katoenen zakjes op uit mijn tas. En 4 euro. 4 euro begot. Dat is niks.

Tijdens het afsluitende babbeltje bleek nog even hoe onze kleuter al helemaal gebrainwasht is. De trotse tuinier vertelde dat ze niet sproeien, maar wel blauwe korrels gebruiken omdat anders de slakken en muizen alles opeten. Waarop de dochter meteen zei dat eierschalen ook tegen slakken helpen. Ze is helemaal mee, dat kleintje. En net iets te mondig 😏. De dochter knabbelde thuis op de rauwe rode bietenstengels (uiteraard pas nadat ie als toverstokje had gediend). ‘Lekker, zeg!’ Dat gaat vanaf nu dus ook wel eens mee naar school in haar groentedoosje!

Waar haal jij je portie vitamientjes?

(Psst psst: Voor wie nog wil meedoen met de giveaway, dat kan nog een weekje!)

 

6 comments

  1. Liesbeth · oktober 10

    ik haal mijn vitamientjes bij voedselteams (onze groentjes komen van de wikke)! En dat werkt bij mij heel goed voor de inspiratie: eerst afwachten wat er in het groentepakket zit en dan receptjes bedenken. Niet hoeven nadenken over kiezen en boodschappen…

    Like

    • resaarcle · oktober 10

      Leuk, he, zo’n pakket. Ik keek vroeger ook altijd vol spanning uit naar de komst van ons pakketje. We zijn er even mee gestopt omdat we nooit alles opkregen. Als de kindjes groter zijn en meer eten, doen we dat weer opnieuw!

      Like

  2. Mrs. T. · oktober 10

    Bij de groenteboer. En soms in de supermarkt.

    Liked by 1 persoon

  3. karlienvh · oktober 10

    Klinkt geweldig, waar bevindt die moestuin zich ergens? Hier komen groenten “gewoon” uit de supermarkt, om meerdere winkels af te lopen heb ik geen tijd en van zo’n groentepakket ben ik bang dat het veel te veel zou zijn voor ons twee kleine eters.

    Like

  4. loesjezaakjes · oktober 10

    Ik haal mijn vitamientjes van een biologisch groentenpakket van de wassende maan

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

