Zonder plastic naar school

image

Alarm! Onze kleine meid is vorige nacht ineens zo groot geworden dat ze plots, zonder dat we het zagen aankomen, volgende week naar de eerste kleuterklas mag! Dus ben ik maar stillekesaan aan de schooluitzet begonnen. En ook hier probeer ik plastic te weren. ‘Die brooddoos heeft geen naamsticker nodig. Ons meisje zal de enige kleuter zijn met een roestvrije stalen brooddoos.’ De woorden van Beest. Hij zal wel gelijk hebben. Maar er ging toch een naamsticker op want ze zijn zo leuk en dan nog wat bloemenstickertjes erbij, want onze grote meid houdt van stickers. En ze is superblij met haar stalen brooddoos: ze wil er nu al graag haar boterhammetjes uit eten! Ze neemt ook een stalen drinkbus van Klean Kanteen mee, dus dat is ook in orde. Maar het moeilijkste item om op de kop te tikken is een kleine verpakking om wat fruit mee te geven voor tijdens de speeltijd. Leuke motiefjes met hopen, maar allemaal in plastic. Ik dacht ook aan een Boc’nRoll of Lunchskin, maar er is altijd wel ergens plastic mee gemoeid.
Tips? Iemand?

13 comments

  1. Billy · augustus 28, 2015

    ik weet niet waarom je precies plastic weert (ik werk in deze sector), het is uitstekend recycleerbaar (in tegenstelling tot metaal) en heeft dus ook beslist voordelen.
    Als je het dan toch wil vermijden, dan is aluminiumfolie misschien een alternatief?

    Like

    • Resaarcle · augustus 29, 2015

      Bedankt voor je reactie! Ik probeer te vermijden dat mijn eten in contact komt met phtalaten. Aluminiumfolie gebruik ik liever niet omdat het eenmalig gebruikt wordt en dan op de afvalberg belandt.

      Like

      • Billy · augustus 31, 2015

        moeilijk dan…

        Like

  2. zosaar · augustus 31, 2015

    Geloof niet dat ik je kan helpen. Maar succes met je zoektocht!

    Like

  3. meisje · september 1, 2015

    Papieren zakjes? Maar dan overleeft het fruit niet lang vrees ik in een boekentas.
    Een iets stevigere kartonnen-doosje-iets?

    Like

    • resaarcle · september 1, 2015

      Kartonnen doosje kan dan weer geen gewassen besjes die nog wat water druppen aan, vrees ik. Moeilijk, he!

      Like

  4. zwartraafje · september 3, 2015

    Misschien hier eens kijken? http://www.eco-lover.be/lunch/

    Like

    • resaarcle · september 3, 2015

      Bedankt voor de tip! Die Nesting Trio doosjes vond ik wel iets, maar ik hoop nog steeds op een doosje zonder plastic deksel. Je bent een freak of je bent het niet, he 😄.

      Like

  5. mamaexpert · september 4, 2015

    Het lijkt alsof je je niet meteen t allergemakkelijkste hebt gemaakt. Alle goede brood- en fruitdozen zijn in plastiek. Succes !

    Like

  6. lamerlette · september 9, 2015

    Ik heb een kleinere versie van zo’n Klean Kanteen waarin ik haverpap etc. meeneem naar het werk. Ik denk dat ze misschien wel wat aan de grote kant is voor wat fruit voor een kleintje, maar ze zou er dan wel jaren mee verder kunnen. ‘Gekocht op de groei’ ofzoiets 🙂
    Ikzelf gebruik plastic potjes van preserve, jaren geleden gekocht toen er nog geen klean kanteen dingen waren. In glazen bokalen neem ik ook vanalles mee, maar dat is voor kinderen dan ook weer niet aangeraden… 🙂

    Geliked door 1 persoon

    • resaarcle · september 9, 2015

      Goed idee, een Klean Kanteen als ze groter is! Preserve ziet er inderdaad een goed product uit, maar ik heb onlangs gelezen dat de vervangstoffen die ze gebruiken om plastic BPA-vrij te maken eigenlijk ook niet al te best zijn. Zuchtzuchtzucht, het is niet gemakkelijk! Voorlopig gaat het fruit van onze meid mee in een stalen doosje met een deksel van plastic. The search goes on!

      Like

  7. Pingback: Daar gaat ie… | resaarcle

Plaats een reactie