Waterverbruik, dat kan naar beneden!

IMG_1130

Het is ondertussen al weer een hele tijd geleden dat er nog eens een gastblogger het woord kreeg. Daar gaan we vandaag verandering in brengen! Ageda deelt haar tips om minder water te verbruiken. Lekker toepasselijk, nu het net Wereld Waterdag is geweest!

‘Kraan dicht als je je tanden poetst!’ Ik hoor het mijn moeder nog roepen. Zij liet me duidelijk weten: het is zonde om water te verspillen.  Water is onze eerste levensbehoefte, daar moeten we zuinig op zijn.

Dagelijks gebruiken we zo’n 130 liter water. Drinkwater. Water dat uit de grond wordt gehaald, gezuiverd en in ons waterleidingnet komt. Dat is best veel, als je bedenkt dat we hiervan slechts een paar liter echt drinken of voor het koken gebruiken. De rest spoelen we door het toilet, het doucheputje of wassen we onze spullen mee. En we gebruiken het ook om de plantjes water te geven.

De grootste waterverspillers

Grote en kleine boodschap

De grootste en meest onnodige waterverspiller is het toilet. Elke keer als je ‘m doortrekt, flush je al snel 6 liter schoon drinkwater richting riool. Er zijn verschillende manieren om deze hoeveelheid flink te verminderen:

1. Gebruik de kleine knop om kleine boodschappen door te spoelen.

2. Heb je die niet, stop dan het doortrekken halverwege. Bij ons toilet kan dat simpel                   door nog een keer op de doortrekknop te drukken.

3. Gebruik regenwater om je toilet door te spoelen. Hiervoor kan je een installatie                          maken, of een emmer water naast je toilet zetten.

4. Maak een composttoilet. Hier gebruik je helemaal geen water, maar stro of zaagsel om           de behoeftes af te dekken. Je moet wel regelmatig de emmer legen op de                                     composthoop. (Momenteel zijn wij er een aan het maken.)

Douchen
Ach ja, het is zo heerlijk om ’s morgens een halfuurtje het warme water over je lijf te voelen stromen. Dat is nog eens wakker worden! Maar daarmee stroomt er ook 8 liter schoon water per minuut door het doucheputje. Dat kan anders:

1. Gebruik een zandloper, en zet die kraan uit als de loper leeg is.

2. Koop een waterbesparende douchekop. Daarmee verminder je de hoeveelheid water               met de helft.

3. Doe de kraan uit als je je haren wast of jezelf inzeept.

4. Douche koud! Goed voor je lichaam, goed voor je energieverbruik. En wedden dat je                 niet langer dan 2 minuten onder de douche staat? En wakker ben je zeker.

Afwassen

Die eeuwige discussie over wat zuiniger is: afwassen met de hand of in de vaatwasser. Wij wonen tijdelijk in een stacaravan, en hebben geen vaatwasser. Dat betekent dat we drie keer per dag afwassen. Deed ik dat in het begin nog onder stromend water, nu gebruik ik handig een teiltje. En dan was ik een stuk zuiniger wat waterverbruik betreft. Maar heb je een vaatwasser? Niet getreurd. Ook dan kan je op je waterverbruik letten:

1. Zet ‘m op de eco-stand, daarmee bespaar je 20% water.

2. Draai ‘m maximaal een keer per dag en alleen als hij echt vol is.

3. Spoel niet eerst alles grondig af. Ook dat doet een vaatwasser. Haal uiteraard wel eerst           de etensresten van je bord.

Kleren wassen
Met ons gezin, 3 personen, draai ik gemiddeld 4 wasjes per week: 2x bont, 2x wit/handdoeken. Hoe kan je nu zuiniger zijn met waterverbruik?

  1. Zorg ervoor dat je wasmachine goed vol zit.
  2. Ook je wasmachine heeft een eco-stand. Daarmee bespaar je energie én soms ook water.
  3. Sommige kledingstukken hoeven echt niet elke keer in de was, want ze zijn vaak niet eens vies. Laat ze buiten goed luchten.

Regenwater   

Dat kan anders, vind ik. Waarom zouden we schoon en zuiver drinkwater gebruiken als er jaarlijks een redelijke hoeveelheid water uit de lucht komt vallen? Gemiddeld zo’n 800 liter per m2. Met regenwater kun je het toilet doorspoelen, je ramen en je auto wassen (geeft minder strepen) en je planten water geven. Wie zijn regenwater filtert, kan het ook gebruiken om te douchen of de was te doen.

En zou regenwater ook te drinken zijn? Als ik mijn katten mag geloven wel. Zij laten hun bak kraanwater staan en zitten het liefst te slurpen uit de bakjes en schaaltjes in de tuin. Zou dat toch lekkerder zijn?

Dat zijn weer aardig wat tips waarmee ik aan de slag kan. Bedankt voor je gastblog, Ageda!

Hé, jij daar, ook zin om eens een gastblog te schrijven? Laat het me zeker weten!

 

12 comments

  1. Samaja · maart 24

    In ons huizen zijn de toiletten en de wasmachine op regenwater en dat zou ons dus heel wat moeten besparen. Ik moet morgen de ramen kuisen, ik ga het eens met regenwater proberen zie 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. geertruurzaam · maart 24

    Elke liter die je bespaart is er één, waarvoor hoera hoera, maar de échte verspilling zit in de vlees- en spullenindustrie. Door daarop te consuminderen kan je pas echt verschil maken…
    Maar nogmaals, beter én dat doen én op je eigen gebruik letten!

    Liked by 2 people

  3. Hilde · maart 24

    Ik pas de meeste tips hiervan al toe. Regenwater is hier niet mogelijk, dat zou betekenen dat het hele boeltje moet vernieuwd worden. M’n waterverbruik tegenover de vorige afrekening was in elk geval zeer positief: ik kreeg zelfs een terugstorting hiervoor 🙂 .Leuk hé zo’n blogger te gast 😛 .

    Like

  4. Vlijtig Liesje · maart 24

    Met name mijn oudste zoon vind ik een water verspiller. Hij doucht erg lang bijvoorbeeld. Als de kinderen hier het huis uit gaan zakken we meteen enorm in het watergebruik denk ik.

    Like

  5. Eilish · maart 24

    Hier toiletten en wasmachine op regenwater, poetsen met regenwater, planten wateren. Maar nog wordt er veel te veel water verbruikt wegens teveel en te lang douchen door de kroost.
    Aan mijn tuinhuis heb ik ook nog een regenton staan met kraantje voor bewateren van de moestuin. Er bestaan zelfs systemen om een gewone dakgoot aan te sluiten op zo’n regenton, dus regenwater is eigenlijk voor iedereen toegankelijk.

    Liked by 1 persoon

  6. loesjezaakjes · maart 24

    In een huurhuis kan ik helaas niks op regenwater doen, maar ik douch maar 2x per week en heb 1,5 wasmachine per week. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • resaarcle · maart 24

      Je kan nog water besparen door te wachten met wassen tot die halve ook vol zit!

      Liked by 1 persoon

      • loesjezaakjes · maart 24

        Ik bedoel met een halve dat dat er één is om de twee weken. Dat komt dan neer op 1,5 per week 🙂 Ik draai zelden een wasbeurt die halfvol zit.

        Like

      • resaarcle · maart 24

        🤐 😉

        Liked by 1 persoon

  7. elinevanantwerpen · 12 Days Ago

    Inderdaad, een kat heeft een serieuze voorkeur voor “levend” water. Het potje kraanwater dat buiten staat geniet bvb zelfs de voorkeur tegenover dat wat binnen staat. Regen opvangen in een schaaltje is een verwennerij voor poeslief 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

