Van peuter naar zelfredzame kleuter


Een griezelverhaal voor elke moeder/vader van een kersvers schoolgaande kleuter. Dat je kleutertje thuiskomt met een volle boterhammendoos. Had je geen honger, schatje? Jawel, mama, maar ik kreeg mijn boterhammendoos niet open. Ik hoorde dit verhaal deze week maar liefst uit de mond van 2 verschillende moeders.
Dat mag onze schatjes natuurlijk niet overkomen, daarom bedacht ik deze life hack (in 2 versies) om de lunch van onze mini-mensjes succesvol te starten:

De creatieve aanpak
Stap 1: men neme leuke washi tape
Stap 2: men scheure een vijftal cm leuke washi tape af
Stap 3: men plakke de leuke washi tape voor 2 derde dubbel op elkaar en laat dus 1 derde plakbaar stuk washi tape vrij
Stap 4: men plakke dat 1 derde stukje leuke washi tape tegen de binnenzijde van de brooddoos zodat het 2 derde dubbelgeplakte stuk over de rand naar buiten flappert
Stap 5: bij heel erg koppige brooddoosdekseltjes die heel erg koppig blijven vastzitten aan de andere kant: men herhale stap 1 tem 4 voor de overzijde van de brooddoos
Stap 6: men lere de zelfredzame kleuter in spe om de brooddoos onderaan vast te houden en ondertussen het weerbarstige brooddoosdekseltje aan één kant los te maken door simpelweg de washi tape naar boven te trekken (en bij erg koppige brooddoosdekseltjes dit te herhalen aan de andere zijde.)

De snelle en even effectieve aanpak
Stap 1: Men neme een lang lint van een cadeau
Stap 2: Men steke dat losjes onder het deksel van de brooddoos
Stap 3: Uw kleuter trekt tegelijkertijd aan de 2 kanten lint.

En tzadaaaaa, uw kleuter hoeft niet meer lijdzaam toe te kijken hoe klasgenootjes zitten te smikkelen terwijl hij/zij met de brooddoos worstelt.

Heb jij een tip die een aha-erlebnis kan teweegbrengen bij moeders/vaders van mini-mensjes?

9 comments

  1. Joyce · september 14, 2015

    Oh, ma zeg! Mijn hartje zou bloeden als de mijne zo thuiskwam. 🙂

    Like

  2. Sabrina · september 16, 2015

    Oh nee, dat vind ik echt vreselijk zielig, een brooddoosje niet open krijgen zeg… Goed bedacht van jou dus! 🙂

    Geliked door 1 persoon

  3. daenelia · september 17, 2015

    Helpen meesters en juffen dan niet meer???
    Er zijn ook broodtrommels die misschien wat kindvriendelijker zijn metv an die clipjes. Natuurlijk kunnen daar dan weer velletjes tussen komen (ouch, eigen ervaring), maar dat is dan een leermoment. Ik denk dat zo;n washi tape snel stuk gaat of smoezelig wordt..
    Maar zelfredzaamheid: leer de peuter dat er best even aan degene die voor de peuterklasjes staat om hulp gevraagd mag worden. Pas als die er niet in slaagt om het doosje open te krijgen … Dan verder kijken.

    Like

    • resaarcle · september 17, 2015

      Ik vond het ook onvoorstelbaar, maar blijkbaar kan het toch. Hulp vragen, goeie tip! Die clipjes zijn geen optie, aangezien ik geen plastic brooddoos wil meegeven (waarom ik zo’n freak ben, lees je in mijn bericht ‘Zonder plastic naar school’)

      Like

      • daenelia · september 17, 2015

        Waar is die broodtrommel dan van gemaakt?

        Like

      • resaarcle · september 17, 2015

        Roestvrij staal 😄. Met aan de buitenkant leuke stickers erop omdat het er dan toch leuk uitziet.

        Like

  4. Pingback: Ons gezin van staal | resaarcle
  5. Pingback: Daar gaat ie… | resaarcle

Plaats een reactie