Doendoendoen!

Nog 3 nachtjes slapen en ik word 37! Sommige mensen maken lijstjes met dingen die ze voor hun 20ste, 30ste, 40ste en ga zo maar door willen doen. Hoewel ik zelf nooit die drang heb gevoeld om zeker dit en dat vóór die of die leeftijd gedaan te hebben, heb ik wel een suggestie voor zo’n bucket list: je opgeven als stamceldonor. Maar het moet ten laatste een paar jaar vóór je 40 wordt, want vanaf tram 5 kan je geen stamcellen meer doneren. (Bloed nog wel!)

Dat registreren is eigenlijk niet zo’n gedoe, ontdekte ik zelf onlangs. Je surft – misschien wel meteen nu? – naar stamceldonor.be . Je leest eventueel de veelgestelde vragen en ontdekt dat stamcellen doneren helemaal niet zo moeilijk is als het klinkt en al helemaal niet pijnlijk is, zoals je misschien net als ik dacht. Misschien lees je ook de getuigenissen van 2 donors en van iemand die nog van het leven kan genieten dankzij een stamceldonor. Je registreert je. En that’s it. Voilà. Klaar. Misschien krijg je ooit een oproep, misschien niet. En als die oproep er komt, dan krijg je het privilege om zonder veel moeite iemands leven redden. Mooi, toch!?
Wie doet er mee een oproep bij blogvolgers/facebookvolgers/pinteresters/ instagrammers? Als digitaal verjaardagscadeautje voor mij? 😉
En helemaal serendipity-gewijs had de winnaar van de giveaway het onlangs ook over een bucket list! Hip hip voor Le Petit Requin!

9 comments

  1. Billy · juli 15, 2016

    bravo, mooi initiatief!
    Alvast een fijne verjaardag, saar!

    Like

  2. Lottesanekdotes · juli 15, 2016

    Alvast een gelukkige verjaardag! Ik heb lang bloed gegeven, maar aangezien ik volgens de normen te vaak en te lang in het buitenland heb gezeten, word ik momenteel tegengehouden. Hopelijk kan het binnenkort wel weer. Zo’n kleine moeite en zoveel hulp dat je kan bieden!

    Like

  3. Le petit requin · juli 15, 2016

    Joepie, superleuk dat ik gewonnen heb, merci!
    Inderdaad een fantastische suggestie! Al ga ik ze niet volgen, maar dat is enkel om dat ik al een aantal jaar stamcel-, orgaan- en bloeddonor ben 🙂 Je doet mij met je oproep trouwens beseffen dat ik in het kader van werelddonordag half juni van plan was om er over te schrijven en dat rats vergeten ben. Eens goed maken binnenkort!

    Geliked door 1 persoon

  4. Yvonne · juli 18, 2016

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat goed dat je stamceldonor bent geworden. Ik ben laatst donor geworden. Dat vind ik op dit moment voldoende.

    Geliked door 1 persoon

  5. LJ · juli 19, 2016

    Ik kan niet tegen het hele bloedafnamegedoe, al zeker niet als het bloed daarna terug in mijn arm stroomt, ik moet er niet aan denken. Vroeger een aantal keer bloed gegeven, flauwgevallen, een ervaring die ik liever niet meer meemaak… Heb me wel al enkele jaren geregistreerd als orgaandonor maar dat is dan een goede daad voor na mijn dood, ah ja….

    Geliked door 1 persoon

  6. Sheila @ beineffable.com · juli 19, 2016

    Wat een mooie wens voor je 37e verjaardag. Sowieso een mooie leeftijd, vind ik. Mijn medeblogger Puck schreef er ook al over en het is mooi als mensen zich aanmelden. Zelf ben ik orgaandonor. Ik word echt duizelig en bibberig van bloed prikken (lage bloeddruk hier). Dus dat vind ik niet zo wat. Wel jammer, anders was ik ook heus wel bloeddonor geworden bijvoorbeeld. In ieder goed dat je hier aandacht aan besteed en gefeliciteerd!

    Geliked door 1 persoon

  7. Pingback: Saar test Saar | resaarcle
  8. Pingback: Een nuttige verslaving | resaarcle

Plaats een reactie